RegisterenInloggen

Banken moeten meer doen tegen fraude bij overboekingen

Het moet moeilijker worden om snel grote bedragen over te maken. “Veiligheid moet boven gemak staan.” Dat is de duidelijke boodschap van een enquête van de Consumentenbond onder 8.000 consumenten. 89 procent wil dat banken meer gaan doen tegen overboekingen aan fraudeurs. In 2021 bedroeg de totale schade 44 miljoen euro door Whatsappfraude, helpdeskfraude en spoofing.

Trucs van oplichters

De trucs van oplichters worden steeds geniepiger. Het aantal slachtoffers van digitale en telefonische oplichting groeit de laatste jaren. Oplichters doen zich voor als een bekende, een officiële instantie of een bankmedewerker. Bij spoofing bellen criminelen met een vervalst telefoonnummer van de bank. Zo verleiden ze klanten geld over te maken naar een onbekend rekeningnummer.

Wachttijd bij overboeking of tussenrekening

Die bedragen kunnen flink oplopen. Daarom vindt de Consumentenbond dat het tijd is dat de banken in actie komen. Dat kan al op twee manieren. De eerste is om een wachttijd in te bouwen bij het verhogen van uw limiet bij een overboeking. Want zo kunt u niet meteen dat grote bedrag overmaken. Dit is een soort bedenktijd. Een andere oplossing is een tussenrekening. Daar staat dat hoge bedrag van de overboeking voor een korte tijd. Zo is er controle door de bank mogelijk. Pas na een positieve controle kan de overboeking definitief doorgaan.

De consument wil betere bescherming tegen oplichting

ING, Volksbank en Triodos Bank hebben al zo’n wachttijd van enkele uren bij een hogere limiet. Bij ABN AMRO en Knab kan dat niet. De limieten kunnen daar niet omhoog, maar ook niet omlaag. Bij ABN AMRO is de standaardlimiet 250.000 euro, bij Knab 50.000 euro. Dat zijn hoge bedragen als het misgaat.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt: “Het is heel raar en onwenselijk dat je als klant niet zelf mag bepalen wat je limiet is. Deze banken zeggen tegen ons dat hun klanten dat zo willen. Maar uit onze enquête blijkt wat anders. De meeste consumenten zeggen graag gemak in te ruilen voor een betere bescherming tegen oplichting.” Namelijk 62 procent van de deelnemers aan de enquête vindt de tussenrekening de beste oplossing voor het probleem. Ruim 40% van de ondervraagden is voorstander van een wachttijd bij grote overboekingen.

Grote verantwoordelijkheid bij de banken

Natuurlijk moet u zelf ook opletten. Maar banken hebben een grote verantwoordelijkheid, want zij zijn de experts. Consumenten zijn dat niet, vindt de Consumentenbond. Vroeger zetten de mensen hun geld op de bank omdat die ervoor zorgde dat niemand erbij kon. Door internet kunt u tegenwoordig gemakkelijker bij uw geld. Maar de crimineel kan dat ook. Dus als uw bank met een simpele handeling uw geld veiliger kan stellen, dan moet die dat doen.

Molenaar: “De banken kunnen dit signaal van consumenten niet negeren. Ze verlangen van hun klanten dat ze oplettend en voorzichtig zijn. Maar ze hebben zelf ook een verantwoordelijkheid. Banken moeten de beste voorwaarden creëren. Hun klanten moeten veilig kunnen bankieren.”

De volgende stap: schadevergoeding

Soms komen banken gedupeerden van spoofing al tegemoet met een schadevergoeding. Maar de Consumentenbond wil dat er actief beleid komt op dit gebied. Daarom gaat de belangenvereniging de nieuwe minister van justitie er gauw op aanspreken. De banken moeten hun veiligheidsvoorwaarden en bankvoorwaarden aanpassen aan de moderne tijd.

Deze helpdeskoplichters zijn niet van echt te onderscheiden

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Er is ook nog als een eigen verantwoordelijkheid en je nuchtere VERSTAND (als je die hebt) gebruiken. Er wordt om de haverklap in programma´s gewaarschuwd voor de vele vormen van oplichting en nog trapt er wel weer iemand in. Hoe hardleers moet je dan niet zijn. Wat mij betreft wordt NIETS vergoed, misschien dat die (domme) mensen dat eens eindelijk leren OPLETTENDER te zijn. Ervaring is je beste leermeester

    1. Je zal maar 86 zijn cameraman52!!!
      Wat als het U betreft?
      Deze meneer werd benaderd door een zgn medewerker vd bank.
      Zijn bank bewijzen overlegt en wist deze meneer zijn naam.
      Hoe oud bent U?
      Ik kan me er zo kwaad om maken als ik deze lariekoek lees!
      Want ik hoop dat als U de leeftijd van 86 heeft bereikt,U geen zgn bank medewerker zult treffen, of misschien zou dat een leuke “grap” zijn. Als U wil reageren, dan graag iets zinnigs.