Registeren Inloggen

Online fraude schrikt 7 op de 10 ouderen af. Vooral problemen met herkenning ervan

Angst voor online fraude beheerst maar liefst 71 procent van de ouderen. Ouderenorganisatie SeniorWeb deed een onderzoek onder bijna 900 respondenten. Maar liefst 11 procent van hen is al eens slachtoffer geweest. Het grootste probleem is herkenning van online fraude. Lees hier onze tips.

Vooral online fraude herkennen is een groot probleem

De online gereedschapskist van criminelen wordt steeds groter. Ze komen steeds weer met nieuwe oplichtingstrucs. Probeer al die vormen van online fraude maar eens voor te blijven. Dat is haast onbegonnen werk. Uit het onderzoek komt naar voren dat 66 procent van de ondervraagden grote moeite heeft met die herkenning.

“De criminelen zijn zo bijdehand dat het makkelijk is om in hun val te trappen!” zegt een van de respondenten. Voor kunstmatige intelligentie (AI) zijn ze ook bang. “Onlangs werd bekend dat ze zelfs de huilende stem van je kind kunnen nabootsen. Het moet niet gekker worden!” klaagt een ander.

Bang voor telefoontjes met gekloonde stemmen? Dit kunt u doen

Meldpunt heeft al 2 keer dit jaar gewaarschuwd voor gekloonde stemmen van dierbaren. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Een van de tips is om een codewoord af te spreken met uw familieleden. Dan kunt u nagaan of zij het echt zijn, voordat u geneigd bent om geld over te maken. Wat ook helpt is om een enkele vragen af te spreken, waar alleen de ander de antwoorden op weet.

Ouderen wapenen zich tegen geraffineerde oplichters

Het is zeker niet zo dat ouderen zich niet proberen te wapenen tegen online fraude. Ze zijn zich er zeker wel bewust van, maar kunnen vaak niet op tegen het enorme raffinement van de criminelen. “Ik vul nooit gegevens in die worden gevraagd en telefoontjes neem ik niet op,” zegt een van de ondervraagden in het onderzoek. “Ik ben wel oplettend en heb mijn beveiliging up to date. Maar soms gaan die fraudeurs heel geraffineerd te werk. Dus zeg nooit nooit!”

Bij 1 op de 10 ouderen is het raak

Bij 11 procent van de ondervraagden hebben online fraudeurs succes gehad. Ouderen trappen bijvoorbeeld in phishing mails (valse mails met een link erin) met AI in het spel, WhatsApp-fraude, bankfraude of aankoopfraude. Daarvan weet 20 procent niet wat ze moeten doen nadat zij zijn opgelicht. 28 procent van deze gedupeerden noemt het zelfs hun eigen schuld.

Schaamte om slachtofferschap van online fraude is onterecht

33 procent van de slachtoffers schaamt zich diep. In een uitzending van Meldpunt over dit onderwerp zegt Marloes Kolthof, destijds directeur van de Fraudehelpdesk, dat gevoelens van schuld en schaamte normaal zijn bij cybercrime, maar absoluut niet terecht. De daders zouden zich juist moeten schamen, niet de slachtoffers.

Doe aangifte bij de politie

Dat mensen trappen in een vals appje, waarin hun kind om hulp smeekt, is heel normaal. Ze lijken namelijk zo bedrieglijk echt. Aangifte doen van WhatsApp-fraude bij de politie en een melding bij de Fraudehelpdesk zijn daarom heel belangrijke stappen. Bij bankfraude krijgen nietsvermoedende slachtoffers zogenaamd een telefoontje van hun bank waarin ze allerlei gegevens zoals pincodes vragen. Ook dit is nep. Uw bank zal u daar nooit om vragen of uw pinpas komen ophalen aan de deur. Sterker nog: banken mailen en bellen niet. Hooguit sturen ze een mailtje, waarin ze zeggen dat er op uw account of in de app een bericht klaarstaat. Twijfelt u, neem dan zelf contact op met uw bank.

Weer andere, nieuwere vormen van online fraude zijn BEC-fraude en boilerroomfraude. En met stip op nummer 1 staat het telefoontje of berichtje van een onbekend (buitenlands) nummer.

Voorlichting over online fraude

Daniël de Levita, directeur-bestuurder van SeniorWeb, hamert op het belang van goede voorlichting. “Daarom besteedt SeniorWeb in de maand oktober extra veel aandacht aan online fraude.” De ouderenorganisatie organiseert 2 webinars: 1 met de politie en 1 met Rabobank.

Wilt u alles over online fraude lezen in 1 handzaam artikel? Lees dan dit artikel.

Bericht van een onbekend (buitenlands) telefoonnummer? Dit kunt u het beste doen

(Bron: SeniorWeb, Archief, MAX Vandaag. Foto: SeniorWeb)

Geef een reactie

Reactie

    Als u bent opgelicht, kunt u mogelijk uw geld terugvorderen. Als u enig bewijs heeft van de transactie van de oplichter. icwrecovery•com is een gerenommeerde herstelorganisatie die u kan helpen bij het traceren van uw geld en het identificeren van de oplichter. Ze hielpen me toen ik het slachtoffer werd van romantiekfraude. Ik werd gevraagd om de oplichterdocumentatie van transacties te verstrekken, wat ik deed, en toen vertelde ik hoe ik mijn geld verloor. Ik besloot ze een kans te geven, omdat ze je pas kosten in rekening brengen als ze je geld hebben teruggevorderd.