Registeren Inloggen

60 Plus Reizen opnieuw in de fout, MAX Ombudsman haalt verhaal

Veel vakanties kunnen vanwege corona niet door gaan. U hebt dan recht op uw geld terug. Maar bij reisorganisatie 60 Plus Reizen gaat het anders en moeten consumenten tóch betalen. In september 2020 trekt MAX Ombudsman Jeanine Janssen bij dit bedrijf aan de bel. De organisatie belooft beterschap, maar opnieuw komen er klachten binnen.

Reis wordt verplaatst

De 72-jarige Coby Bosch – Van Vliet boekt in de zomer van 2020 met haar schoonzus een cruise over de Rijn. De vertrekdatum is november 2020, maar vanwege corona wordt de reis verplaatst naar maart 2021. Mevrouw hoort in januari 2021 dat ze mag kiezen: de reis door laten gaan of verplaatsen naar het najaar. Maar reizen wordt door de overheid afgeraden en mevrouw wil in het najaar niet varen. Het reisbureau ziet dat als een annulering en rekent 463,20 euro annuleringskosten. Maar wettelijk gezien, mag dit niet.

Dure annuleringskosten

Volgens MAX Ombudsman Jeanine Janssen mogen reisorganisaties geen kosten rekenen als de reisorganisatie zelf de reis verplaatst en de klant daar niet mee instemt. “Zodra de organisatie een reis verplaatst, annuleert de reisorganisatie de oorspronkelijk reis. Ga je als consument niet met de nieuwe datum akkoord dan heb je recht op je geld terug.” vertelt Jeanine Janssen. “De reisorganisatie moet dan het bedrag dat je voor die reis hebt betaald, terugstorten. En dat geldt ook voor de boekingskosten.” Maar 60 Plus Reizen hanteert hun eigen voorwaarden en brengt 40% annuleringskosten in rekening.

Geen garantiefonds

Daarnaast blijkt dat 60 Plus Reizen niet is aangesloten bij het garantiefonds. En dat is kwalijk volgens Jeanine Janssen. “In Nederland zijn reisorganisaties verplicht om hier bij aangesloten te zijn. Gaat je bedrijf dan failliet, dan krijgen de consumenten hun geld terug. Afgelopen september beloofde 60 Plus Reizen zich aan te melden bij zo’n fonds. Maar ik kan nergens zien dat dit ook daadwerkelijk gebeurd is.” En dus stapt Jeanine Janssen in de auto en gaat op weg naar het kantoor van 60 Plus Reizen.

Op naar Groningen

Volgens Bas de Beij, bedrijfsleider van 60 Plus Reizen heeft mevrouw Bosch – Van Vliet geen recht op geld terug, omdat ze zelf heeft geannuleerd. Maar een mail met de desbetreffende uitspraak kan de organisatie niet laten zien. 60 Plus Reizen besluit om mevrouw Bosch en de anderen die zich bij Omroep MAX hebben gemeld, terug te betalen. Ook laat het bedrijf weten dat zij een een aanvraag hebben gedaan bij het garantiefonds VZR. “We zijn in de afrondende fase, zodra we definitief aangesloten zijn laten we het u weten.” aldus directeur Jurjen Kor.

Dwangsom of boete

Ook bij de Autoriteit Consument en Markt zijn klachten binnengekomen over 60 Plus Reizen. “Reisorganisaties die pakketreizen aanbieden en aanbieders die een onderdeel van een gekoppeld reisarrangement aanbieden, zijn verplicht zich aan te sluiten bij een garantiefonds. We monitoren deze partij en als we signalen krijgen dat ze nieuwe reizen verkopen zonder garantieregeling of als ze naar boven komen in het kader van de openstaande vouchers, dan zullen we optreden. ” Dit laat de woordvoerder van de ACM weten.  Tegen enkele reisorganisaties zijn in het verleden lasten-onder-dwangsom en ook een boete opgelegd.

Tips van Jeanine

Het is altijd belangrijk om goed te kijken bij wie je boekt. “Boek je vakantie bij een organisatie die is aangesloten bij het garantiefonds. Dat betekent dat bij een faillissement de klanten niet met lege handen staan. En boek je een pakketreis, dan heb je meer rechten als er iets gebeurt. Zo ben je bijvoorbeeld zeker van repatriëring. Dus ben je op vakantie en krijgt het vakantieland code oranje of rood, dan haalt de reisorganisatie je terug.”

Boeken of niet?

Wilt u nog een vakantie boeken maar twijfelt u of u dit wel moet doen?  In dit artikel geeft MAX Ombudsman Jeanine Janssen advies. Heeft u ook een klacht over 60-plus reizen, laat het weten in een reactie onder dit artikel. Of mail uw klacht naar meldpunt@omroepmax.nl.

Geef een reactie

Reacties (3)

    60plusreizen heeft een nieuw verdienmodel. Organiseer in het land biijeenkomsten onder het mom van een een prijsuitreiking en verkoop daar de reizen. Wil de bezoeker nog geen keuze maken ,maar heb je wel interesse in jeprijs? Prima, maar dan moet je wel vooraf de 69€ per Servicepluspakket betalen. Mocht je als nog geen reis willen boeken dan krijg je het betaalde geld terug. Dit krijgt elke bezoeker te horen van adviseur Lars Gerrits en Jesse Doornbos van 60plusreizen. Echter nu komt het: ook al boek je geen reis , het betaalde geld voor het Servicepluspakket wordt NIET terugbetaald!! Dat is in mijn geval gebeurd. Ik ben dus 3x 69 € kwijt. Kassa voir60plusreizen, want per bijeenkomst komen plusminus 100 bezoekers. Per dag zijn er twee bijkomsten in het land.
    Bij reclamatie bij 60plusreizen zal de adviseur je gelijk geven , maar de 60plusreizen-administratie zegt , dat de adviseur geen gelijk heeft en het nooit gezegd heeft tijdens de prijsuitreiking-bijeenkomst . Bv in het Sanadome Nijmegen op 13 juli 2021.
    Opvallend is ook dat 60plusreizen het KVK nummer gebruikt van een ander bedrijf uit hetzelfde bedrijfsadres in Groningen.

    Ik sluit me voor een groot deel aan bij André. Er is geen sprake van het winnen van een prijs. Je doet mee aan een puzzel, krijgt een brief dat je een prijs gewonnen hebt en die mag je gaan halen. Maar alleen als je verplicht een hele bijeenkomst uitzit. De namen van alle aanwezigen gaan in een grote hoed en daar worden namen uit getrokken die iets winnen. Word je naam niet getrokken, dan ga je naar huis met een puzzelboekje, de verrassingsprijs. Ik ‘won’ de hoofdprijs, een 3-daagse reis. Maar die kon ik alleen innen als ik ter plaatse een boekingsformulier invulde en de kosten voor het ServicePlusPakket betaalde (69,00). En ik moest op 21 december vertrekken. En je moet verplicht met 2 personen gaan, dus alleen op reis met een prijs – dat kon niet. Vind er dan maar eens iemand bij, dus ik dacht: ik doe het cadeau aan mijn ouders. Alleen is de informatie op de site zo summier dat je niet goed weet wat je krijgt. Ook de excursies kunnen ter plaatse nog veranderen. Dus ik bellen. Bij hoge uitzondering mocht de reis ook op een andere datum plaatsvinden, echter voor 2022 hadden ze nog geen data staan. Kortom, mijn ouders zagen er vanaf en ik heb de ‘prijs’ geannuleerd binnen 14 dagen. Nu kreeg ik wel iets terug van de 69,00, maar niet alles. Er werd 10,00 ingehouden aan administratiekosten. Terwijl dat ServicePlusPakket grotendeels bestaat uit administratieve kosten. Ik probeer nu alsnog die 10,00 terug te krijgen van 60+ Reizen. Nergens in het verkooppraatje is er iets gezegd over kosten bij annuleren en het staat ook niet op het formulier wat je tekent. Van anderen die daar aanwezig waren, heb ik gehoord dat zij wel alles terugkregen. Dit is natuurlijk raar en niet juist. De blijheid om het winnen van een prijs is inmiddels goed verdwenen. Het is uiteindelijk een verkooppraatje waarbij best wat druk wordt uitgeoefend om te prijs te innen. Want als je niet tekent en niet betaalt, gaat de prijs aan je neus voorbij. Dus hoe is er dan sprake van een prijsuitreiking? Ik trap er niet weer in en adviseer mensen om heel kritisch te zijn richting dit soort acties van 60+ Reizen. Niks is wat het lijkt.

    in mijn ogen Misleiding

    Pas op met 60plusreizen

    Ik had mee gedaan aan een puzzel
    Daar stond zelfs bij, gegarandeerd altijd prijs!
    Dit is al niet waar, niet iedereen heeft een prijs gewonnen.
    Ik werd uitgenodigd voor een presentatie om hun reisbureau te promoten.
    Uit de gelukkige mensen die daar aanwezig waren, werden een aantal prijzen verdeeld.
    3x korting op een reis en wel eens waar dit keer 2x een gratis reis.
    Op basis van halfpension en twee personen in een tweepersoons kamer.
    3 prijsjes zoals een robotstofzuiger, tablet en een deurbelcamera
    Ik was de gelukkige winnaar van € 200,- korting op een reis van 2 personen.
    Naast mij zaten mensen die een reis al hadden geboekt, maar deze wouden veranderen/aanpassen.
    Ik dacht, geeft die mensen mijn tegoedbon van € 200,-
    Had dit netjes overlegd met de persoon die de presentatie had gehouden van 60plusreizen, dit was prima werd mij aangegeven. Achteraf hoorde ik van die mensen dat ze dit niet accepteerde en dat ze wel een andere besteding hadden voor die tegoedbon. Maar die mensen kregen dus geen korting en ik was deze bon kwijt.
    Echter hadden hun een gratis reis gewonnen en omdat hun al een reis hadden geboekt, vonden ze mijn gebaar zo aardig, dat ze mij de gratis reis wel wouden schenken.
    Ik moest mijn gegeven wat betreft de gratis reis doorgeven en moest een bedrag van € 69,- voor een zogeheten pluspakket meteen betalen. Ik dacht, dan is het geen gratis reis, maar des ondanks niet duur voor een 4 daagse reis naar Sauerland met alles erop en eraan.
    Waar ze het niet over hadden gehad, dat het ging om een reis gebaseerd op 2 personen waar de laatste gratis mee zou mogen. Ik voelde mij achteraf gezien toch behoorlijk misleid en heb het bedrijf hierover benaderd. Ze gaf aan, dat het hun spijt dat dit zo is gelopen en dat het zeker de bedoeling was om dit altijd te melden bij een presentatie. Maar geen probleem, ik zat binnen de 14 dagen bedenktijd en als ik een mail naar hun zou sturen met daarin dat ik afzag van de reis, dat ik dan mijn betaalde geld terug zou ontvangen. Ik zat immers binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
    Wat schetst mijn verbazing, ik had € 59,- terug ontvangen van 60plusreizen.
    Dit is dus € 10,- minder dan dat ik wettelijk terug had moeten ontvangen.
    Heb het bedrijf weer geprobeerd te bellen, deze waren in eerste instantie goed te bereiken.
    Nu echter naar ruim 15 minuten gewachte te hebben, maar opgehangen en hun een mail gestuurd hierover. Ik heb een mail van hun mogen ontvangen en daar staat het volgende in vermeld.

    ‘Geachte H. Hindriks,

    Hartelijk dank voor het sturen van uw bericht.
    In het kader dat wij pakketreizen aanbieden kan dit normaliter niet geannuleerd worden.
    Wij werken onder de colportagewet, zij geven ook aan dat wij geen terugbetaling in orde hoeven te maken.
    Uit coulance geven wij de reizigers 14 dagen bedenktijd en berekenen wij alleen administratiekosten voor de verwerking van de annulering.
    Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, als u nog vragen heeft dan kunt u ons telefonisch bereiken op werkdagen tussen 10:00 en 12:00 uur of tussen 13:00 uur en 15:00 uur.

    Met een vriendelijke groet,
    Monica’

    Ik heb weer een mail gestuurd met daarin dat ik het hier niet mee eens ben en dat ik toch van hun verwacht binnen 14 dagen mij de verschuldigde € 10,- zullen moeten overmaken.

    Tot op heden geen reactie mogen ontvangen. Ben benieuwd of ik nog een reactie zal ontvangen van hun. Het gaat in dit geval maar om € 10,-. Maar in principe hoe alles achteraf is gelopen, klopt het van geen kanten. De gratis 2 persoonsreis, blijkt achteraf helemaal niet waar te zijn en gratis is het dus ook al zeker niet. Buiten de € 69,- zouden ze ook nog eens € 559 in rekening willen brengen.

    Hoe bedoel je, gratis reis gewonnen?

    Pas dus op met dit reisbureau
    60plusreizen zal aan mij nooit meer iets verdienen.