RegisterenInloggen

60 Plus Reizen opnieuw in de fout, MAX Ombudsman haalt verhaal

Veel vakanties kunnen vanwege corona niet door gaan. U hebt dan recht op uw geld terug. Maar bij reisorganisatie 60 Plus Reizen gaat het anders en moeten consumenten tóch betalen. In september 2020 trekt MAX Ombudsman Jeanine Janssen bij dit bedrijf aan de bel. De organisatie belooft beterschap, maar opnieuw komen er klachten binnen.

Reis wordt verplaatst

De 72-jarige Coby Bosch – Van Vliet boekt in de zomer van 2020 met haar schoonzus een cruise over de Rijn. De vertrekdatum is november 2020, maar vanwege corona wordt de reis verplaatst naar maart 2021. Mevrouw hoort in januari 2021 dat ze mag kiezen: de reis door laten gaan of verplaatsen naar het najaar. Maar reizen wordt door de overheid afgeraden en mevrouw wil in het najaar niet varen. Het reisbureau ziet dat als een annulering en rekent 463,20 euro annuleringskosten. Maar wettelijk gezien, mag dit niet.

Dure annuleringskosten

Volgens MAX Ombudsman Jeanine Janssen mogen reisorganisaties geen kosten rekenen als de reisorganisatie zelf de reis verplaatst en de klant daar niet mee instemt. “Zodra de organisatie een reis verplaatst, annuleert de reisorganisatie de oorspronkelijk reis. Ga je als consument niet met de nieuwe datum akkoord dan heb je recht op je geld terug.” vertelt Jeanine Janssen. “De reisorganisatie moet dan het bedrag dat je voor die reis hebt betaald, terugstorten. En dat geldt ook voor de boekingskosten.” Maar 60 Plus Reizen hanteert hun eigen voorwaarden en brengt 40% annuleringskosten in rekening.

Geen garantiefonds

Daarnaast blijkt dat 60 Plus Reizen niet is aangesloten bij het garantiefonds. En dat is kwalijk volgens Jeanine Janssen. “In Nederland zijn reisorganisaties verplicht om hier bij aangesloten te zijn. Gaat je bedrijf dan failliet, dan krijgen de consumenten hun geld terug. Afgelopen september beloofde 60 Plus Reizen zich aan te melden bij zo’n fonds. Maar ik kan nergens zien dat dit ook daadwerkelijk gebeurd is.” En dus stapt Jeanine Janssen in de auto en gaat op weg naar het kantoor van 60 Plus Reizen.

Op naar Groningen

Volgens Bas de Beij, bedrijfsleider van 60 Plus Reizen heeft mevrouw Bosch – Van Vliet geen recht op geld terug, omdat ze zelf heeft geannuleerd. Maar een mail met de desbetreffende uitspraak kan de organisatie niet laten zien. 60 Plus Reizen besluit om mevrouw Bosch en de anderen die zich bij Omroep MAX hebben gemeld, terug te betalen. Ook laat het bedrijf weten dat zij een een aanvraag hebben gedaan bij het garantiefonds VZR. “We zijn in de afrondende fase, zodra we definitief aangesloten zijn laten we het u weten.” aldus directeur Jurjen Kor.

Dwangsom of boete

Ook bij de Autoriteit Consument en Markt zijn klachten binnengekomen over 60 Plus Reizen. “Reisorganisaties die pakketreizen aanbieden en aanbieders die een onderdeel van een gekoppeld reisarrangement aanbieden, zijn verplicht zich aan te sluiten bij een garantiefonds. We monitoren deze partij en als we signalen krijgen dat ze nieuwe reizen verkopen zonder garantieregeling of als ze naar boven komen in het kader van de openstaande vouchers, dan zullen we optreden. ” Dit laat de woordvoerder van de ACM weten.  Tegen enkele reisorganisaties zijn in het verleden lasten-onder-dwangsom en ook een boete opgelegd.

Tips van Jeanine

Het is altijd belangrijk om goed te kijken bij wie je boekt. “Boek je vakantie bij een organisatie die is aangesloten bij het garantiefonds. Dat betekent dat bij een faillissement de klanten niet met lege handen staan. En boek je een pakketreis, dan heb je meer rechten als er iets gebeurt. Zo ben je bijvoorbeeld zeker van repatriëring. Dus ben je op vakantie en krijgt het vakantieland code oranje of rood, dan haalt de reisorganisatie je terug.”

Boeken of niet?

Wilt u nog een vakantie boeken maar twijfelt u of u dit wel moet doen?  In dit artikel geeft MAX Ombudsman Jeanine Janssen advies. Heeft u ook een klacht over 60-plus reizen, laat het weten in een reactie onder dit artikel. Of mail uw klacht naar meldpunt@omroepmax.nl.

Geef een reactie