RegisterenInloggen

Wel of niet een vakantie boeken in deze tijd? Jeanine geeft advies

Door de lange winter, het vele thuiszitten zijn we er echt aan toe: vakantie. Er zijn mensen die nu al op vakantie gaan. Maar is dat wel verstandig? En hoe zit het met de uitbetaling van coronavouchers?

Risico’s

Vroeg je vakantie boeken heeft een voordeel, namelijk de vroegboekkorting. “Maar het is wel onzeker of je vakantie ook daadwerkelijk door kan gaan. Hoe dichter je op de daadwerkelijke reisdatum boekt, des te zekerder je bent van de reis.” vertelt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. Dagelijks vertrekken er nog reizigers van Schiphol. “Als je nu op vakantie gaat naar een land met een negatieve reisbestemming, dan ligt het aan de reisverzekering voor wat je verzekerd bent. Zo ben je in de meeste gevallen niet verzekerd voor alles wat met corona te maken heeft. “Dus moet je in het vakantieland in quarantaine of word je in een buitenlands ziekenhuis opgenomen dan moet je de kosten zelf betalen.” vertelt MAX Ombudsman Jeanine Janssen.

Voucher

Mensen die een voucher hebben, krijgen binnen 12 maanden minus een dag vanaf de uitgiftedatum van de voucher, hun geld terug. “De overheid heeft de toezegging gedaan dat er een lening beschikbaar komt voor 400 miljoen euro. Die lening is voor reisorganisaties om de vouchers aan de consument uit te betalen. De SGR voert dit voor het grootste gedeelte uit.” vertelt Jeanine Janssen. “Ook kleinere garantiefondsen kunnen ook een beroep doen op het fonds. Reisorganisaties die lid zijn van de SGR of de kleinere fondsen kunnen vanaf eind januari een aanvraag doen voor een lening. Met die lening kunnen ze dan de vouchers uitbetalen. Je moet dit actief aanvragen, maar wacht op je beurt. Is de datum van de voucher juni 2020? Doe dan je aanvraag in juni 2021. De vouchers worden op datum uitbetaald. Voordringen heeft dus geen zin.”

Annulering

Heb je een reis geboekt die niet door kan gaan, accepteer dan geen voucher meer. “Die worden namelijk niet meer gedekt door de SGR. Wat je beter kunt doen is de reis verplaatsen. Dan heb je een nieuwe overeenkomst. Gaat je reisorganisatie dan failliet, dan wordt de schade vergoedt.” aldus de MAX Ombudsman.

Meer weten over dit onderwerp? Kijk de video bovenaan dit artikel en bekijk de veelgestelde vragen over reizen in coronatijd. MAX Ombudsman Jeanine Jansen geeft antwoord op deze pagina.

Geef een reactie