Registeren Inloggen

Terugroepen van producten is van alle tijden. Zo werkt het

Dat de bakfiets van het merk Babboe onlangs is teruggeroepen vanwege het gevaar voor brekende frames, is even opvallend nieuws. Toch is zo’n zogenaamde ‘recall’ tamelijk gebruikelijk. Bij voedingswaren is het haast dagelijkse kost. Bart Fortuin, woordvoerder bij NVWA, legt uit hoe het zit.

Wat zijn terughaalacties of recalls?

Een recall is een noodzakelijke terugroepactie van voedingsmiddelen en consumentenproducten, omdat ze mogelijk onveilig zijn. Zo’n actie is bedoeld om te voorkomen dat consumenten ziek worden of schade ondervinden door het gebruik ervan. Fabrikanten of leveranciers moeten deze producten dan uit supermarkten of andere winkels terugroepen. Als klanten ze al gekocht hebben, moeten ze die via de (social) media informeren. Anders kunnen die niet weten van de risico’s.

Door een recall kan het vertrouwen bij afnemers en consumenten sterk afnemen. Volgens meldingen van consumenten bestaat er bij Babboe-bakfietsen, waarmee in de grote steden veel kleine kinderen vervoerd worden, door framebreuken kans op letselschade. Daarom moeten die producten dan terug naar de fabrikant om ze te onderwerpen aan onderzoek en eventuele verbeteringen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) waakt over het wel en wee van klanten van al deze producten.

Recente voorbeelden van terughaalacties

Om een beetje een idee te krijgen van hoe vaak dit soort recalls plaatsvinden, is hier een niet uitputtende lijst van de eerste 2 maanden van 2024. Het betreft het terugroepen van levensmiddelen en gebruiksproducten:

  • Double Chocolate Chip cookies (diverse supermarktketens)
  • Babboe bakfietsen
  • Albert Heijn spinazie
  • Wenger universele reisadapter en -set
  • Allergenenwaarschuwing Mattisson Vegan Omega-3 Algenolie
  • Cylo draadloze opladers
  • HEMA-babysweaters DENNY
  • Speelgoedzwaard Flying Tiger
  • Zeeman knuffeldoekjes
  • Maaltijdsalade Kip Ketjap (diverse supermarkten)
  • Alpina Nylon Spatel met gleuven
  • IKEA USB-lader ÅSKSTROM

Hoe werkt het in praktijk?

Meldpunt legt aan NVWA de vraag voor wat er precies komt kijken bij zo’n terughaalactie. Bij wie ligt het initiatief, bij NVWA zelf en partners RIVM, VeiligheidNL en het Voedingscentrum? Of moeten bedrijven proactief zijn en zelf in actie komen en producten terugroepen? En wat kan de consument zelf doen om een en ander in gang te zetten? Bart Fortuin, woordvoerder bij NVWA, legt uit hoe de vork in de steel zit.

“Bedrijven zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van de producten die ze produceren, verhandelen en/of verkopen,” zegt Fortuin. “Wanneer een product niet aan de wettelijke veiligheidseisen voldoet, moet het bedrijf dit bij ons melden en zelf passende maatregelen nemen. Een recall kan een van deze maatregelen zijn. Bedrijven zijn hier zelf volledig voor verantwoordelijk. Dit betekent ook dat bedrijven zelf hun afnemers in binnen- en buitenland moeten informeren over een eventuele recall. Dit proces is hetzelfde bij food als bij non-food producten (voedingswaren en gebruiksartikelen).”

Zo gaat de kwaliteitscontrole

Fortuin gaat in op het proces van de kwaliteitscontroles: “Onveilige producten kunnen op meerdere manieren ontdekt worden: door kwaliteitscontroles van het bedrijf zelf, door meldingen van onder andere consumenten, andere bedrijven, NGO’s, toezichthouders in andere landen enzovoorts of door onze eigen inspecteurs. Let wel: ook als wij ontdekken dat een product niet aan de veiligheidseisen voldoet, is het bedrijf zelf verantwoordelijk voor de recall, mocht deze nodig zijn.”

Wat doet NVWA zelf bij terughaalacties?

“Onze rol bij een terughaalactie is beperkt,” waarschuwt Fortuin. “Wij controleren of bedrijven de juiste maatregelen nemen. Ook plaatsen wij veiligheidswaarschuwingen van bedrijven door op onze website. Dit is een service die we verlenen aan bedrijven onder meer om het bereik van hun waarschuwing te vergroten. En wij zullen toezichthouders in andere EU-lidstaten informeren over de recall via de EU-waarschuwingssystemen: Safety Guard voor non-food producten en RASFF voor food producten.

In dit artikel leggen wij uit wat uw rechten zijn als u iets koopt wat niet aan uw verwachtingen voldoet, bijvoorbeeld een voedingsmiddel dat over de datum is of een steentje bevat.

(Bron: NVWA, VeiligheidNL, RIVM, Voedingscentrum, Safety, RASFF, Productwaarschuwing, Normefoodcare. Foto: ANP)

Product uit de supermarkt niet goed? Hier heeft u recht op

Geef een reactie