Registeren Inloggen

Wanneer moet u strafporto betalen?

Op het forum van Meldpunt was er onlangs een discussie wat te doen als u een strafportokaart kreeg. Betalen of negeren? Er zijn mensen die gewoon betalen, maar er zijn er ook bij die dat categorisch weigeren. We vragen het daarom maar aan PostNL. Daar laten ze het van uw bereidwilligheid afhangen.

“Oeps, te weinig postzegels”

De discussie over portokosten is een “gouwe ouwe” op het forum. Eens in de zoveel tijd komt er een melding van. De irritatie om dat kaartje met opschrift “Oeps, te weinig postzegels” is groot. De vraag komt dan altijd neer op: wanneer krijgt u nou zo’n portokaart op uw deurmat? En wat doen we ermee?

Wanneer krijgt u zo’n strafportokaart?

“Dat gebeurt als een brief of brievenbuspakje niet of onvoldoende is gefrankeerd of als een brievenbuspakje te groot of te zwaar is,” zegt  Ivar Noordenbos, woordvoerder bij PostNL. “Voor een brievenbuspakje gelden bepaalde formaten (zie: Brievenbuspakje+ versturen? Alles wat je moet weten | PostNL), als het pakje groter is geldt het pakkettarief. Als we op het betreffende stuk een afzender kunnen ontdekken, gaat het portokostenkaartje naar de afzender. Anders gaat het naar de ontvanger.”

Pakje bezorgd door de brievenbus

Dit is de casus: mevrouw in het bericht op ons forum heeft een gewoon postpakketje dat door de brievenbus past verzonden. Het standaardtarief daarvoor is €4,10. Nu moet zij €4,80 bijbetalen omdat PostNL het anders ziet, namelijk als een postpakket dat niet door de sleuf van de brievenbus past. Klaagster houdt vol dat het pakketje dat zij heeft aangeleverd wel gewoon door de brievenbus zou zijn gegaan. En dat is bevestigd door de ontvanger. Zij vecht nu een “betalingsverplichting” aan.

“Als een stuk groter is dan het formaat van een brievenbuspakje, moet het als pakket gefrankeerd worden. Of een stuk door de brievenbus past, is in deze zaak dus niet relevant,” verklaart Noordenbos.

Bent u verplicht te betalen of is het vrijblijvend?

Noordenbos: “Normaal gesproken vragen we de afzender om de portokosten te betalen indien er te weinig postzegels zijn geplakt. Helaas is de afzender niet altijd bekend. Omdat we denken dat de ontvanger zijn of haar post toch graag wil ontvangen, bezorgen we het stuk alsnog. Daarbij hopen we erop dat de ontvanger bereid is om te betalen voor het poststuk.”

Hoe vaak komt wanbetaling voor?

Cijfers zijn er niet, maar de Nederlander is in praktijk veel gehoorzamer dan dat die zelf denkt. “Dit gebeurt op de miljoenen poststukken die we per dag bezorgen, gelukkig niet veel,” beweert Noordenbos.

Is er een andere oplossing denkbaar dan strafporto?

PostNL gaat uit van de goede wil van de consument. “We vragen mensen om hun poststukken voldoende te frankeren. In dat geval is een portokostenkaartje natuurlijk helemaal niet nodig.”

Hoe vertel ik mijn buren dat ik geen postkantoor ben?

Geef een reactie

Reactie

    Wat veel mensen niet schijnen te weten is dat je bezwaar kunt maken tegen de strafporto EN dat je ook online kunt zien om welk poststuk het gaat.

    Persoonlijk kreeg ik ook onlangs zo’n strafportkaartje.
    aangezien ik , voor zover ik mij kon herinneren, helemaal geen post had verstuurd , heb ik online gekeken om welk poststuk het zou gaan.

    Het bleek een brief aan een bepaalde afdeling van de gemeente , met achterop een afzender vermeld waarvan het huisnummer slecht leesbaar was, maar waar je wel eventueel mijn huisnummer in zou kúnnen zien. Wat bij Postnl blijkbaar ook het geval was.

    Aangezien ik helemaal niets met de betreffende afdeling van de gemeente te maken had , was voor mij direct duidelijk dat het poststuk dus NIET door mij verstuurd was.

    Ik heb dus heel eenvoudig online bezwaar gemaakt. Wat gewoon via een standaard reactieformuliertje kan.

    na het invullen kreeg ik al meteen een melding dat ik de strafport niet hoefde te betalen.
    Heel eenvoudig dus om NIET te hoeven betalen.

    Later vernam ik van een buurman dat gewoon invullen: dit betreffende poststuk herken ik niet als het mijne” of heel simpel: “dit poststuk is niet van mij” ook al genoeg is .

    Postnl, geeft zelf al aan dat zij HOOPT dat ontvangers betalen….. wettelijk is dat dus níét verplicht.

    Als je het straportkaartje negeert is er kans dat POSTNL enige tijd lter opnieuw zo’n kaartje stuurt met een verhoging van strafport als soort van aanmaning, maar dat mogen zij wettelijk helemaal niet .

    Je bent als ontvanger immers wettelijk al helemaal níét verplicht om te betalen, dus mag postnl je niet gaan bestraffen voor het feit dat je niet betaalt.