RegisterenInloggen

Wat zijn uw rechten bij kopen op afstand?

Steeds meer aankopen gaan op afstand. Dat willen zeggen: telefonisch of via het internet. Alleen niet altijd loopt dit zoals verwacht. Soms is de levertijd langer dan wat je met een bedrijf hebt afgesproken of stuur je aangekochte producten terug, maar zit je weken later nog op geld te wachten. Wat zijn dan eigenlijk uw rechten?

Afzien van uw aankoop binnen de bedenktijd

Wanneer u een product heeft gekocht heeft u nadat het product is geleverd (of de dienst is afgesloten) 14 dagen bedenktijd. Heeft u een bestelling gedaan die in meerdere delen komt, dan begint de bedenktijd vanaf het moment dat u het laatste deel heeft ontvangen.

Maar let op, dit is niet altijd het geval. Bij een regelmatige levering van producten (bijvoorbeeld een abonnement op tijdschriften) loopt de bedenktijd vanaf de eerste levering van het product.
Er zijn daarnaast ook een paar uitzondering waarbij u géén bedenktijd heeft; kijk daarvoor hier.

Heeft u nog vóór de levering van uw product spijt van de aankoop? Dan hoeft u niet te wachten tot het product is geleverd en de termijn van 14 dagen ingaat. U kunt de verkoper al voor die tijd laten weten dat u gebruik maakt van uw bedenktijd. Sterker nog; u moet de verkoper laten weten dat u van de koop af wil. Het terugsturen van een product alleen, is niet genoeg.

Hoe kom ik van de koop af?

Als u een product wilt terugsturen, kunt u gebruikmaken van het modelformulier herroeping. Een verkoper is verplicht dit formulier op de website te plaatsen, maar u kunt ook zelf een brief of e-mail schrijven waarin u aangeeft van de koop af te zien. Na het versturen heeft u dan 14 dagen de tijd om het product terug te sturen.

Binnen 14 dagen nadat u de verkoper heeft laten weten dat u van de koop afziet, moet hij u het aankoopbedrag en de bezorgkosten terugbetalen. Hij mag daarmee wachten totdat hij het product daadwerkelijk terug heeft gekregen of u bewijs heeft geleverd dat u het product heeft teruggestuurd.

Levertijd

Het product moet binnen 30 dagen na aankoop worden geleverd, tenzij er een andere levertijd is afgesproken. Levert de verkoper niet tijdig en heeft u hem vervolgens een redelijke termijn gesteld om alsnog te leveren? Dan mag u de overeenkomst ongedaan maken en moet de verkoper u direct uw geld terugbetalen. Bewaar ook altijd een kopie van de brief (met het verzendbewijs) of de e-mail die u heeft verstuurd als bewijs en ook het bewijs van retourzending van het product.

Betaal met creditcard of PayPal

Er zijn meerdere manieren om een online aankoop te betalen. Bijvoorbeeld via Ideal of een bankoverschrijving. Maar let op: betalen met een creditcard of PayPal geeft u als consument extra bescherming.

Creditcards kennen namelijk een chargeback-regeling en PayPal kent een aankoopbescherming. Hierdoor kunt u bij problemen met een webshop geld terugvragen van de creditcardmaatschappij of PayPal. Ook als u een product niet heeft ontvangen.

Heeft u van alles geprobeerd, maar krijgt u uw geld maar niet terug? Schrijf dan een brief of e-mail naar de ondernemer. Op de website van ACM Consuwijzer staat hiervoor een voorbeeldbrief.

Bron: ACM

Bent u gedupeerd door een webwinkel? Dit kunt u doen.

Geef een reactie