Registeren Inloggen

Voorkom een lekke fietsband met deze 7 tips

Op zonnige dagen zullen veel mensen eropuit willen gaan op de fiets. Alleen dat lek rijden is altijd zo’n tegenvaller. Natuurlijk kunt u reservebanden meenemen of een reparatiesetje. Maar het is veel handiger als u weet hoe u die lekke banden kunt voorkomen. Met deze tips wordt uw fietsritje op de stadsfiets, e-bike, racefiets of mountainbike een stuk aangenamer.

Tip 1: pomp uw band zo nu en dan eens op

Door te rijden op een te zachte band neemt de kans op een lekke fietsband toe. En het is ook niet zo comfortabel fietsen. Elke hobbel in de weg voelt u in uw botten. Maar erger nog: voordat u het weet, rijdt u uw band lek. Het is niet moeilijk om uw banden op de juiste spanning te brengen. De juiste bandenspanning ligt op 3,5-4,5 bar voor de stadsfiets en e-bike. Ietsje meer voor de racefiets, namelijk maximaal 7,5 bar. Terwijl voor de mountainbike 3 bar genoeg is, want die banden moeten juist meegeven op een zwaar parcours. Even om het verschil aan te geven: onze Olympische gouden medaillewinnaars op de wielerbaan rijden rond met een bandenspanning van 11 bar. Wie überhaupt nog moet kiezen voor een bepaald type fiets, lees dan dit artikel.

Te weinig lucht kan een lekke fietsband veroorzaken, want de spaakgaatjes in de wielvelg kunnen de band van binnenuit stuk prikken. Mountainbikers noemen zo’n lekke band door een te zachte band in combinatie met scherpe uitsteeksels aan de velg een snakebite, of wel een “slangenbeet”. Let op: pomp bij geen enkele fiets de banden te hard op. Dat is namelijk net zo erg als te zacht.

Tip 2: check uw band regelmatig

Veel vuil blijft kleven aan de banden of tussen het profiel steken. Het is verstandig om daar regelmatig naar te kijken. Pluk zo’n minuscuul steentje of glasscherfje, dat zich snel in uw bandenprofiel nestelt, er gewoon tussenuit. Dan kan het ook geen schade veroorzaken. Uit het wielrennen is de term “lekke banden-weer” bekend. In de regen rijdt u eerder lek, want het vuil blijft dan beter aan het rubber kleven. Houd daarom bij regen een oogje in het zeil.

Tip 3: check ook uw velg

Wie regelmatig in een korte periode lek rijdt, kan zich afvragen hoe dat komt. Zeker als de buitenband er nog als nieuw uitziet. Dan kan het aan uw velg liggen. Meestal is dan het rubberen velglint gesprongen of verschoven. Leg er een nieuw lint op of leg het weer terug op de goede plek. Zo hebben de spaakgaatjes die soms een beetje scherp kunnen zijn geen vrij spel om lek te prikken.

Tip 3: vervang versleten buitenbanden op tijd

Verwaarlozing veroorzaakt schade. Dat is met fietsen niet anders, dus ook met banden. Dat versleten banden eerder lek gaan, hoeft dus geen verwondering te wekken. Toch erop doorrijden en op 20 kilometer van huis alsnog lekrijden is dan heel vervelend. Hoe erg een band versleten is, kunt u zien aan de speciale markeringen op het loopvlak van de band die wegslijten. Stel u 2 kleine kuiltjes voor in het loopvlak. Als die niet meer zichtbaar zijn, mag u uw band als versleten beschouwen. De band slijt als het ware “om die kleine deukjes heen.” Maar slijtageplekken ziet u meestal ook wel zonder dit soort markeringen te bestuderen, want de band ziet er dan slap, dun en afgesleten uit. Vervang daarom uw band op tijd.

En als extra tip: goedkoop is duurkoop. De grote bandenmerken leveren een beter product. In de duurdere bandensoorten zit tegenwoordig een anti-leklaag. Het rubber in die laag buigt mee waardoor het scherpe steentje, glasscherfje of doorntje niet bij uw binnenband kan komen. Dit is een heel effectief middel.

Tip 4: vervang tegelijkertijd de binnenband

Als u dan toch bezig bent, vervang dan tegelijkertijd met de buitenband ook de binnenband. Ook als die niet lek is, is hij na veelvuldig gebruik mogelijk wel broos aan het worden. Voor racefietsen geldt dat een band plakken weinig zin heeft. Direct vervangen is beter, want de druk op de binnenband zorgt ervoor dat die niet meer zo stabiel is als een nieuwe binnenband. Soms is die door het gebruik zo erg opgerekt, dat die te groot is geworden voor de buitenband.

Tip 5: kijk waar u rijdt

Een beetje opletten onderweg waar u rijdt kan ook geen kwaad. Behalve voor uw veiligheid in het verkeer is het ook voor uw banden beter om kuilen en hobbels in de weg en glas te vermijden. Tegen de stoeprand aan rijden met een zachte band kan een lekke fietsband veroorzaken. Als u dan per ongeluk toch in glas rijdt, ga dan niet sturen op dat moment, want dan draait u het glas nog verder de band in. Voor wie het geen probleem vindt om zijn band te plakken, weet dan dat er een nieuw soort plakkertjes is, waarbij u zelfs geen lijm meer hoeft te gebruiken. Ook heel handig.

Tip 6: stap over op tubeless banden

Voor wie het helemaal gehad heeft met lekke fietsbanden en ze voorgoed wil vermijden, is er een handige oplossing. Stap over op tubeless banden. Deze revolutie op bandengebied is al ingeburgerd bij mountainbikers. Tubeless betekent zonder binnenbanden. In de buitenband zit latex, een bepaald soort vloeistof dat alle gaatjes en kiertjes automatisch afdicht. Rijdt u onderweg in een doorn? Geen probleem, het latex vult het gaatje direct op en vormt een soort rubberdopje op uw band. Dat is heel comfortabel fietsen, zeggen de mountainbikers. Het is natuurlijk ook veiliger, want het kan een onverwachte val voorkomen.

Tip 7: maak zelf uw gewone banden tubeless

Er is ook nog een tussenstap denkbaar. De handige klusser kan zelf banden tubeless maken. Dat kan door eerst uw binnenband te verwijderen, en daarna een speciaal tubeless-ventiel te monteren plus een goed sluitend velglint. Daarna giet u een scheutje latex in de buitenband en legt u die terug op het wiel. Dan even uw wiel met vloeistof in de band een paar maal ronddraaien zodat de latex weer elk hoekje bereikt. Dan pompt u de band weer op en klaar is Kees.

Deze aanpak werkt alleen als uw wiel wat hogere velgen heeft, want zo blijft de band beter op zijn plaats zitten en ontsnapt er geen lucht. Deze tip kunt u eventueel ook toepassen bij een binnenband. Het latex moet u in dat geval in de binnenband gieten.

Eropuit met de fiets? Voorkom dat u een van deze boetes krijgt

(Bron: YouTube, ANWB, Fietsbandonline, Fietsen123, archief. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie