RegisterenInloggen

2,5 miljoen euro verdwenen bij hypotheekklanten ING

ING-klanten meldden zich het afgelopen jaar massaal bij MAX Ombudsman Rogier de Haan. De hypotheekhouders zagen hun opgebouwde loyaliteitsbonus verdwijnen. Maar liefst 550 mensen verloren gezamenlijk 2,5 miljoen euro. Gemiddelde schade per persoon: 4500 euro.

Wat hield die loyaliteitsbonus ook alweer in?

Tussen 2004 en 2012 bouwde iedereen met een woonhuishypotheek van ING loyaliteitsbonus op. Elk jaar stortte ING 0,2 procent van de hypotheekschuld op deze bonusrekening. Het opgebouwde bedrag, of een deel daarvan, kon gebruikt worden bij verhuizing. Dat mocht als betrokkene zelf, een kind of kleinkind daarbij (weer) een ING-hypotheek afsloot. De bonus gaf dan een korting op de afsluitprovisie van deze nieuwe hypotheek. Het bonustegoed bleef inzetbaar tot 2 jaar nadat de hypotheek was afgelost.

In 2013 werd het wettelijke provisieverbod ingevoerd. Per 2013 zijn volgens ING daarom ook de voorwaarden van de bonus veranderd. Vanaf 2013 geeft deze bij verhuizing geen korting meer op de afsluitprovisie. Want dat mag niet meer. Maar in plaats daarvan een korting op de hypotheekrente. Verder werkt alles hetzelfde. Maximaal 1 procent van het nieuwe hypotheekbedrag mag ingezet worden als bonuskorting.

Bank laat tegoed vervallen

Tot zover niets aan de hand. Maar: ING stort vanaf 2013 geen nieuw tegoed meer op de bonusrekening. En daarnaast komt de al opgebouwde bonus per 1 januari 2021 te vervallen.

Trouwe klanten vissen bij verhuizing achter het net

Pascal Frehé is één van hen die zijn loyaliteitsbonus zag verdwijnen. Hij is al jaren trouwe klant bij ING. In de loop der jaren bouwde hij een kleine 5.000 euro op. Nu hij op het punt staat te verhuizen, had hij dit geld graag in willen zetten om zijn nieuwe maandlasten te verlagen.

Voor het afsluiten van zijn nieuwe hypotheek, brengt ING hem 2.100 euro in rekening. Frehé vraagt de bank deze kosten te verrekenen met zijn loyaliteitsbonus, maar de bank meldt dat dit niet meer kan. ING meldt dat per 1 januari 2021 deze bonus is vervallen. “Ik zie dit als een onrechtmatige daad; het afpakken van de loyaliteitsbonus van al die mensen,” zegt Frehé.

MAX Ombudsman komt op voor gedupeerden ING

In een eerdere uitzending van MAX Meldpunt ging Elles de Bruin in gesprek met MAX Ombudsman Rogier de Haan over het afschaffen van die bonus. Hij stelde destijds dat het de vraag is of ING het bonustegoed mag laten vervallen nog voordat de hypotheekovereenkomst ten einde is gekomen. Dat staat of valt met het antwoord op de vraag of de bonusafspraak onderdeel uitmaakte van de hypotheekovereenkomst.

Bindende afspraken

Zulke afspraken zijn namelijk bindend, en mogen niet zomaar eenzijdig worden geschrapt. De ING-klant mag bijvoorbeeld ook niet op eigen houtje bepalen dat hij geen boete meer is verschuldigd, als hij te veel aflost. Voor hypotheken, afgesloten vanaf 2004, lijkt het erop dat de bonus inderdaad onderdeel was van de overeenkomst. In dat geval moet ING de opgebouwde bonus ook ná dit jaar laten staan.

Met klacht naar het Kifid

En dus stapt Pascal Frehé samen met MAX Ombudsman Rogier de Haan naar het Kifid, het klachteninstituut voor de financiële sector. Ze willen laten toetsen of ING rechtmatig gehandeld heeft door deze bonus te laten vervallen.

ING laat in een reactie aan de redactie van MAX Meldpunt weten dat ze niet inhoudelijk op de zaak van de heer Frehé ingaan. Ze zijn wel van mening dat ze hun klanten destijds grondig en integer geïnformeerd hebben. En ze houden rekening met hun klanten.

Ook gedupeerd? Meld uw zaak

We zullen de procedure volgen. Heeft u ook een woonhuishypotheek met loyaliteitsbonus? Meld uw zaak dan aan bij MAX Ombudsman.

Dat kan door te bellen naar het spreekuur van MAX Ombudsman. Het telefoonnummer 035 – 6775511 is bereikbaar maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur. Iedereen die zich aanmeldt, houden wij op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

ING-klanten melden voor 1,8 miljoen aan bonussen bij Rogier

 

Geef een antwoord