Registeren Inloggen

Elektrische auto opladen bij vrienden kost ook geld

Moet u betalen als u tijdens een visite uw elektrische auto even bijlaadt op de laadpaal van uw bezoekadres? De meningen hierover zijn verdeeld. Het lijkt zo logisch: even de stekker in het stopcontact stoppen, terwijl u van de gastvrijheid geniet, en daarna wegrijden. Maar zou u ook zomaar 10 liter benzine uit een jerrycan “lenen” terwijl u op visite bent?

Niet anders dan bij benzine

Op bezoek bij vrienden met een benzineauto waarvan de tank bijna leegstaat, kan het handig zijn om benzine te krijgen uit een gereedstaande jerrycan. U geeft een tientje en rijdt naar huis. Zoals er niet overal tankstations zijn, staan er ook niet overal laadpalen. Daar wordt hard aan gewerkt. Maar dat kan voor paniek zorgen, als de nood aan de man komt. En wat doet u dan?

Stel dat u met uw elektrische auto met een bijna lege accu bij vrienden arriveert. De situatie is identiek aan hierboven. En hun stroom afnemen, is compleet vergelijkbaar met benzine van uw gastheer of -vrouw in uw tank overgieten. Voor die benzine betalen, dát vinden we normaal, maar voor die onzichtbare stroom niet. Maar met de gestegen energieprijzen is het zo langzamerhand niet meer acceptabel om zomaar energie af te tappen als u ergens op bezoek gaat.

Gratis stroom?

Etiquette-specialist Beatrijs Ritsema in dagblad Trouw wijdt er in augustus 2021 een oordeel aan. Een lezer laadt de nieuwe elektrische auto even op bij vrienden, nota bene omdat die het aardig aanbieden. “Prima toch?” zou u zeggen. Maar de ontvanger van de gratis stroom voelt zich toch bezwaard. Want die neemt toch iets gratis af waarvoor de ander wél betaalt. Dat voelt niet echt goed. Zo komt de vraag over compensatie op.

Vergoeding is op zijn plaats

Het oordeel van Ritsema is wat iedereen op zijn of haar klompen kan aanvoelen, namelijk dat een vergoeding op zijn plaats is. Maar presenteer het als afnemer als een feit dat u gaat betalen, en niet als een vraag, aldus de expert. Zeg gewoon hoeveel u gaat betalen of vraag of ze een Tikkie voor een bepaald bedrag willen sturen. Dat bedrag is afhankelijk van hoeveel elektriciteit u heeft afgenomen. En ook Ritsema maakt de vergelijking met bijtanken van een benzineauto.

Het omgekeerde geval

In diezelfde periode besteedt ook het tijdschrift Autoweek aandacht aan deze kwestie. Maar dat blad trekt de lijn bij opladen nog wat verder door. Daarbij kijkt het vanuit de positie van laadpaaleigenaar, het omgekeerde geval dus. Ook anderen dan vrienden en kennissen zouden gratis gebruik kunnen maken van de laadpaal op uw erf. Dat valt te voorkomen met het gebruiken van hetzelfde pasjessysteem als bij een openbare laadpaal. Of u voert een fysieke sleutel in om de voorziening te kunnen openen of afsluiten. Maar als de laadpaal in uw garage staat, zal naar verwachting geen van deze 2 situaties gelden. De voorziening is dan vrij toegankelijk. Het is dan heel normaal dat uw gasten hier netjes voor betalen.

In het buitenland met elektrische auto rijden is een bezoeking

(Bron: Trouw, Autoweek. Foto: ANP)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Ik ben, door ervaring, mening dat je gewoon netjes moet betalen bij m.n. vrienden en familie.
    Al is het maar om ellende te voorkomen.

    Als hier familie of een vriend komt met een benzine of diesel auto die twijfelt of ie het tankstation haalt, lach ik ze eerst uit, en dan gaat er een kannetje benzine of diesel in die auto en dan hoeven ze daar niet voor te betalen.
    Dus dat geldt ook voor iemand met een elektra-auto. (maar dan lach ik wel harder en langer)
    Een andere keer heb ik een probleem en helpen ze mij. Dat leggen we niet op een weegschaaltje.
    Uiteraard is het een andere zaak als dat persoon voor de 3e keer hier staat met te kort brandstof of lege accu. Dan zoeken ze het maar uit.
    Jullie sturen zeker ook een rekening voor het eten en de koffie die ze genuttigd hebben?
    Doe niet zo bekrompen.