RegisterenInloggen

Help, mijn vlucht wordt ‘wegens corona’ geannuleerd

Vliegmaatschappijen schrappen wereldwijd duizenden vluchten vanwege het coronavirus. Stel u hebt al een poos geleden een ticket geboekt en opeens bericht uw vliegmaatschappij dat de vlucht wordt geannuleerd. Kan dat dan zo maar? En wat kunt u doen?

Geannuleerd want COVID-19

Drie weken voor vertrek naar zijn vakantiebestemming Gran Canaria schrikt Jeroen de Werdt zich rot. Zijn vliegmaatschappij meldt in een mail dat zijn vlucht is geannuleerd ‘vanwege de gevolgen van COVID-19’. Jeroen snapt er niks van. Er is toch helemaal geen uitbraak van het coronavirus op Gran Canaria? En dan is er toch geen reden om zijn vlucht vanuit Düsseldorf naar het Spaanse eiland te schrappen?

14 dagen van te voren

Als Jeroen belt met LaudaMotion hoort hij dat de Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij in haar recht staat. Die heeft de klant immers meer dan 14 dagen voor vertrek op de hoogte gesteld van de annulering. Dat die eigenlijk slechts indirect met het corona-virus te maken heeft, maakt niet uit, verneemt Jeroen. Maar Jeroen is woest. Want de maatschappij schrapt zijn vlucht niet om de veiligheid, maar vanwege het teruglopende aantal reizigers.

Overnachting annuleren kan niet

Nu zit Jeroen met een probleem. Hij mag hij zijn vliegreis kosteloos annuleren maar heeft voor zichzelf en zijn partner al een accommodatie geboekt. 9 nachten, ter waarde van zo’n 900 euro. Die accommodatie is al betaald en niet te annuleren. Een vervangende vlucht met vergelijkbare vliegdagen regelen bij LaudaMotion blijkt lastig. De vliegmaatschappij vraagt daarvoor een week de tijd. Zo lang durft Jeroen niet te wachten.

Misbruik van de situatie

‘Hier wordt overduidelijk misbruik gemaakt van de situatie’, zegt Remco Kuilman van Avi-claim. Dit bedrijf helpt vliegreizigers die de dupe zijn van vertragingen of annuleringen. Er is geen ernstige verspreiding van COVID-19 in en rond Düsseldorf en ook niet op Gran Canaria. Het reisadvies voor het eiland is nog steeds positief. ‘Er is dus geen reden, anders dan geldbesparing, om deze vlucht te annuleren.” Dat ligt volgens Kuilman anders bij vluchten naar coronarisicogebieden in bijvoorbeeld China, Iran, Zuid-Korea of Noord-Italië. ‘Dan kunnen vliegmaatschappijen echt niets aan de annulering doen.’

Compensatie voor vervolgschade

Terug naar Jeroens geannuleerde vlucht naar Gran Canaria. Omdat het luchtvaartbedrijf meer dan 14 dagen voor vertrek annuleert, is er op grond van Europese regels geen compensatie mogelijk, denkt Kuilman. En de vervolgschade dan, in dit geval de reeds geboekte accommodatie van 900 euro? Daarvoor kan Jeroen mogelijk wél compensatie claimen. Dat kan met een beroep op het Verdrag van Montreal.

Huurauto, gemiste cruise, hotel

Op grond van dit internationale verdrag kunt u tot duizenden euro’s compensatie krijgen voor gemaakte kosten op locatie. Zoals een hotel waar u door een geschrapte vlucht niet meer kunt verblijven. Of een huurauto die al is geboekt en betaald, een cruise die zonder u gaat vertrekken, of een aansluitende vlucht die u gaat missen. Let wel op. Facturen, bonnen en betaalbewijzen moet u bewaren, zodat u vervolgschade kunt bewijzen. En dit geldt alleen bij een positief reisadvies voor de vertrek- en aankomstlocatie. Voor een corona-risicogebied geldt dit niet.

Claimen kunt u zelf

Zo’n claim kunt u zelf indienen. Schrijf de airline aan en eis een vergoeding van vervolgschade op grond van het Montreal-verdrag. LaudaMotion oppert in de eigen annuleringsmail al de optie van vergoeding van vervolgschade. Als de klant tenminste betaalbewijzen kan overleggen. Vindt u het lastig om zelf een claim in te dienen? Dan kunt u als gedupeerde reiziger ook een bedrijf als Avi-claim inschakelen. Dat werkt op basis van no-cure-no-pay. Niet gratis dus, bij succes rekent Avi-claim 25 procent van de uitgekeerde claim. Meer over zelf claimen of een claimbureau inschakelen leest u op deze pagina.

Pakketreis makkelijker

Jeroen heeft zo ver niet hoeven gaan. Na veel bellen, online speuren en stress, regelde hij zelf een andere retourvlucht. Via een andere budget-airline, maar met dezelfde vertrekdata en luchthavens. De tickets van Laudamotion kan hij kosteloos annuleren. Had hij alle gedoe kunnen voorkomen? Zeker wel, zegt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. Hoe? Door een pakketreis te boeken bij een touroperator. Als een vliegmaatschappij dan een vlucht annuleert, moet de touroperator een vervangende, passende vlucht regelen.

Info corona, reizen en verzekeringen

Diverse touroperators hebben speciale pagina’s met vragen en antwoorden over reizen en het corona-virus. Zoals Tui.
Ook het Verbond van Verzekeraars heeft een speciale webpagina over het corona-virus.
Vergelijkingssite Independer geeft informatie over reisverzekeringen en corona plus een overzicht over diverse annuleringsverzekeringen en corona.
Houd ook de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten.

Beste plek tickets boeken

Waar kun je het beste tickets boeken, bij een reisbureau, bij de vliegmaatschappij of via een vergelijkingssite? Lees het op deze pagina. De oplossingen voor de meest voorkomende vakantieproblemen leest u hier.

Vakantie annuleren uit angst voor corona? Geld niet altijd terug

Geef een reactie

Reactie

  1. Je vlucht gaat door naar malaga terwijl je Spanje niet in mag als toerist