RegisterenInloggen

Wie deze 5 oefeningen doet is blijer met zijn lichaam

Veel mensen zijn onzeker of negatief over hun lichaam. Ouder worden helpt daar niet altijd aan mee. Jammer, want wie veel van zijn of haar lichaam houdt gaat gelukkiger door het leven. Gelukkig hebben we invloed op hoe positief we naar ons lichaam kijken. Onderzoeker dr. Jessica Alleva geeft ons 5 praktische oefeningen die helpen om blij te zijn met ons lijf.

Oefening 1: Aandacht geven aan wat uw lichaam kan

We kunnen veel aandacht hebben voor het uiterlijk van ons lichaam, of voor wat ons lichaam kan doen. Wie aandacht heeft voor wat het lichaam kan, gaat meer van zijn lichaam houden. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Dr. Jessica Alleva heeft 3 vragen bedacht die ons daarbij helpen. Pak pen en papier, en schrijf de antwoorden op deze vragen op. Bij elke vraag mag u meerdere antwoorden geven.

1)
Welke creatieve dingen kan uw lichaam doen? En waarom zijn deze functies waardevol?
Voorbeeld: Mijn lichaam kan dansen, en dat geeft me plezier.

2)
Denk na over uw zintuigen. Waarom zijn uw zintuigen zo belangrijk in uw leven?
Voorbeeld: Mijn lichaam kan zien, daardoor kan ik mijn kinderen zien, en dat maakt me gelukkig.

3)
Hoe heeft uw lichaam contact met andere mensen? En waarom is dat voor u waardevol?
Voorbeeld: Mijn lichaam kan mijn partner een knuffel en kus geven, daardoor kan ik mijn liefde laten zien.

Oefening 2: Bedenk dat uw lichaam tijdelijk is

Uw lichaam is er niet voor altijd. Over honderd jaar bestaat uw lichaam niet meer. Wat gunt u uzelf en uw lichaam in de tijd dat uw lichaam wel bestaat? Verdient het lichaam in deze tijd zorg, en plezier? Zo ja, geef uw lichaam deze zorg en dit plezier. Geniet op het strand, tijdens yoga, ga naar een massagesalon of sauna, wandel of dans.

Oefening 3: Doe wat u niet durft

Dat is makkelijk gezegd, maar niet iedereen durft dat. En dat is heel normaal. Wie negatief naar zijn lichaam kijkt, geeft zijn lichaam liever niet teveel aandacht. Maar uw gedachten over uw lichaam kunnen veranderen door iets te doen wat u eng vindt. Ik voel me misschien onzeker, maar ik vind dansen leuk dus ik ga het toch doen. Ik vind in badpak op het strand zitten eng, maar wil toch de zon voelen op mijn huid. Als deze ervaringen dan goed voelen, en u plezier heeft, kunt u zich beter gaan voelen over uw lichaam.

Oefening 4: Volg een gezond mediadieet

Via tijdschriften en advertenties op internet en op televisie krijgen wij allerlei boodschappen over uiterlijk en leeftijd. Tijdschriften willen ons producten verkopen en dat lukt beter als wij ons onzeker voelen. Wees kritisch op deze media. Realiseer u dat iemand zo mooi op de foto staat door photoshop, een stylingteam en mooie belichting.

Volg een aantal media die heel bewust eerlijke en realistische beelden van schoonheid laten zien. Uit onderzoek blijkt dat dit helpt om tevredener te zijn met uw eigen lichaam. We geven een paar voorbeelden van accounts op het socialmediaplatform Instagram. Maar zoek vooral zelf naar iets wat u aanspreekt.

Alex Light leert haar volgers hoe ze kritisch kunnen kijken naar media. Ze deelt foto’s van haar eigen lichaam en geeft tips om positief te denken.
Tess Daly heeft een beperking waardoor ze in een rolstoel zit en haar lichaam anders gevormd is dan bij de meeste mensen. Ze plaatst trots foto’s van zichzelf in leuke outfits en geeft in de omschrijvingen make up-tips.
Jules von Hep plaatst uitspraken en plaatjes over hoe u positief naar uw lichaam kunt kijken. Hij deelt ervaringen en foto’s van zijn eigen lichaam dat volgens het schoonheidsideaal niet perfect is.

Ook op YouTube zijn veel bodypositivity accounts. Bijvoorbeeld deze van Carry Dayton. Voor al deze accounts geldt dat het jonge mensen zijn. Laat een reactie achter als u een goede tip heeft voor een bodypositivity account van een oudere.

Oefening 5: Spiegeloefening

De spiegeloefening helpt heel goed voor een positief lichaamsbeeld. Kijk in de spiegel en focus op de lichaamsdelen die u het mooiste vindt aan uzelf. Wat vindt u zo mooi aan deze lichaamsdelen? Beschrijf ze door alleen positieve woorden te gebruiken. Komt u na het doen van deze oefening weer een spiegel tegen? Kijk dan naar de delen van uw lichaam die u mooi vindt.

Vrouwen die niet tevreden zijn met hun lichaam kijken naar alles wat ze niet mooi aan zichzelf vinden, legt dr. Jessica Alleva uit. Vrouwen die wel tevreden zijn, kijken vooral naar alles wat ze wel mooi vinden. Dat blijkt uit onderzoek in ons lab. Door vaak te focussen op wat u mooi vindt, ontwikkelt u een positief kijkpatroon.

Nog dieper duiken

Vindt u het leuk om meer met dit thema aan de slag te gaan? Oefening 1 uit dit artikel bestaat ook in een veel uitgebreidere versie. Het is een soort korte cursus die dr. Jessica Alleva gebruikt in veel van haar wetenschappelijke onderzoeken. De cursus is eenvoudig om te doen, en het positieve effect ervan is wetenschappelijk bewezen. Het bestaat uit meerdere schrijfopdrachten. Doe 1 schrijfopdracht op een dag, en wacht een paar dagen voor u aan de volgende opdracht begint. Een pdf van het programma vindt u achter deze link.

Over deze dingen zijn ouderen onzeker

Hoeveel procent van de vrouwen en mannen zijn negatief over hun lichaam? En over welke dingen zijn juist ouderen onzeker? Waarom is positief zijn over uw lichaam zo belangrijk? Lees de antwoorden op deze vragen in het eerste deel van dit artikel. Uw mening geven over dit onderwerp? Discussieer mee op het forum.

Geef een reactie