Registeren Inloggen

Schade door fraude in betalingsverkeer blijft gigantisch

Ondanks speciale publiekscampagnes is de schade door fraude in het betalingsverkeer ongeveer even groot gebleven. Na 62,5 miljoen euro in 2021, bedroeg de totale schade door helpdeskfraude, phishing, gestolen bankpassen en creditcardfraude nog altijd bijna 61 miljoen in 2022. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) pleit voor opvoering van de samenwerking in de bestrijding ervan.

Helpdeskfraude grootste schadepost

Helpdeskfraude, waarbij nepbankmedewerkers via telefoontjes consumenten geld laten overmaken, bleef de grootste schadepost in 2022. Niet voor niets besteedde Meldpunt hier al regelmatig aandacht aan. Phishing, waarbij oplichters mensen met mails naar valse websites lokken om zo hun gegevens of geld buit te maken, is ook een terugkerend fenomeen in de uitzendingen.

  • Helpdeskfraude: 50,8 miljoen euro
  • Phishing: 3,5 miljoen euro
  • Gestolen bankpassen: 2,7 miljoen euro
  • Creditcardfraude: 3,6 miljoen euro.

Compensatie banken voor helpdeskfraude

Doorgaans vergoeden de banken grotendeels de schade. In januari 2022 besloot ABN AMRO de schade door helpdesk-oplichting te compenseren. Deze bank was daarmee een van de laatste banken die omging. Daarbij voerde de bank een tijdslot in voor overboekingen, ter bescherming van hun klanten. Niemand kan zo bij het spaargeld, ook de klant zelf niet. Het duurt 24 uur voordat deze weer geld kan overboeken van spaarrekening naar betaalrekening. De NVB lanceerde kort daarna een landelijke publiekscampagne over helpdeskfraude.

Nog meer samenwerking in strijd tegen fraude

De NVB wil nu voortgang boeken met de zogenoemde integrale aanpak van online fraude. Banken, telecomaanbieders, consumentenorganisaties, sociale media en handelsplatforms werken samen met de politie en het Openbaar Ministerie. Zo proberen ze gezamenlijk om de schade te beperken en het aantal slachtoffers van online fraude te verminderen.

Let ook zelf goed op

Maar daarbij is ook oplettendheid door de consument zelf een belangrijke factor. Daarom heeft de NVB een online training gelanceerd over wat de nieuwste fraudetrucs zijn en hoe consumenten die zelf kunnen herkennen. Zo moeten ze ook zelfstandig oplichting kunnen voorkomen.

Behalve melding aan bank, doe ook aangifte

De NVB herhaalt de opmerking uit de uitzendingen van Meldpunt: banken vragen nooit per telefoon of via een tekstbericht aan klanten om geld over te maken. Meld de fraude altijd bij uw bank en doe aanvullend ook aangifte bij de politie.

Schade door helpdeskfraude is bijna verdubbeld

(Bron: NVB, ANP, Archief. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie