Registeren Inloggen

ABP stopt met geld terugvorderen na strijd met MAX

Pensioenfonds ABP stopt onder druk van Omroep MAX met het terugvorderen van circa 2 miljoen euro uitgekeerd pensioengeld. Dat heeft het fonds vanmiddag bekend gemaakt. ABP stopt de terugvordering na een dagvaarding van de MAX Ombudsman begin mei.

De MAX Ombudsman protesteerde tegen de terugvordering omdat pensioendeelnemers niet konden weten dat ze te veel hadden ontvangen. Van het ABP moesten zij de duizenden euro’s terugbetalen van een verlaagd pensioen.

Hoe het mis ging

555 gepensioneerden ontvingen de afgelopen 4 jaar van ABP een partnertoeslag, terwijl zij daar, volgens ABP, geen recht op hadden. De fout werd gemaakt nadat de Sociale Verzekeringsbank (SVB) verkeerde gegevens had doorgegeven aan ABP. De gepensioneerden wisten niet dat zij hierdoor teveel pensioen ontvingen. Door de terugvorderactie van ABP werden zij flink gedupeerd. Zij hadden het ontvangen pensioengeld al uitgegeven en moesten nu van een verlaagd pensioen duizenden euro’s terugbetalen.

Pensioenfonds ABP haalt miljoenen euro's terug bij gepensioneerden

💶 Het ABP haalt na een fout miljoenen euro's pensioengeld terug bij gepensioneerden. MAX ombudsman Rogier de Haan overvalt het pensioenfonds.👉 Weten hoe dit afloopt? Bekijk de hele video op onze website: 🌐 https://maxmeldpunt.nl/pensioen/video-abp-haalt-bij-700-gepensioneerden-duizenden-euros-terug/

Geplaatst door Meldpunt op Vrijdag 1 maart 2019

Dagvaarding

125 gepensioneerde stellen meldden zich bij MAX Ombudsman Rogier de Haan. Het consumentenprogramma Meldpunt van Omroep MAX vertelde hun verhalen in twee uitzendingen. Namens de gedupeerden dagvaardde MAX Ombudsman het ABP. Met als eis dat de terugvorderingen zouden worden gestopt en het al ingehouden geld zou worden teruggestort. ABP legt zich nu bij die eis neer.

Terugbetaling stopt

In een persbericht schrijft ABP: “Wij houden ons beleid herzieningen en terugbetalingen tegen het licht. Vooruitlopend op dit nieuwe beleid hebben wij besloten de terugbetalingsverplichting definitief stop te zetten.” Het bedrag dat deelnemers al hebben terugbetaald, stort ABP in augustus terug. “Alle 555 betrokken deelnemers worden hierover persoonlijk geïnformeerd tussen 17 juli en 13 augustus.”

“Eindelijk rechtvaardigheid”

MAX Ombudsman Rogier de Haan noemt het “een fantastisch resultaat.” De Haan: “Ik ben heel blij dat er eindelijk rechtvaardigheid is. Ik ben ervan overtuigd dat dit succes te danken is aan de bundeling van klachten en krachten: het collectief heeft gewonnen!”

“Last van onze schouders”

En dat collectief is blij. Annemiek Speetjes vertelde in een uitzending van Meldpunt zich grote zorgen te maken met haar man Math van den Akker, die aan dementie lijdt. “Onze spaarpot ging er helemaal aan, doordat ABP geld terugvorderde. Ik ben blij dat ik dat nu met mijn man kan besteden aan leuke dingen. En dat ik, als hij mocht overlijden, zijn ABP-schuld niet erf. Die last is nu van onze schouders.” Gepensioneerde politieagent Willem Oeverhaus was erbij toen Rogier de Haan samen met een aantal gedupeerden verhaal haalde bij ABP. “Heel mooi dat we dit met elkaar voor elkaar hebben gekregen”, reageert hij.

abp stopt terugvordering

Geef een reactie

Reacties (7)

    Dit is inderdaad goed nieuws. Bij deze wil ik Rogier de Haan en zijn staf van harte bedanken voor de geleverde inspanning in deze zaak. Het collectief en de geleverde media aandacht, door omroep Max heeft zijn vruchten afgeworpen. Deze molensteen is nu gelukkig van ons afgewenteld. Nogmaals Bedankt, Geweldig!!

    ABP verwerpelijk

    Omroep Max, Peter Omtzigt, de heer Kaldenberg:
    Gefeliciteerd met jullie grootse aanpak!

    Een pak van ’t hart van aĺle gedupeerden. 
    Uiteindelijk heeft ABP eieren voor z’n geld gekozen.
    Maar het blijft verwerpelijk dat dit pensioenfonds de betrokken deelnemers voor de gemaakte fouten wilde laten opdraaien.

    Fijn dat dit gelukt is! Echter ook de ANBO claimt dit succes: zij stellen [op 17 juli 2019] dat het “door hun herhaaldelijke aandringen” gelukt is. Ik denk dat zij dit ten onrechte claimen: een rechtszaak lijkt mij in deze kwestie heel wat effectiever dan “herhaaldelijk aandringen”. Ik zie dit als pronken met andermans veren!

      Ook ik las op de site van ANBO dat zij claimen dit voor elkaar te hebben gekregen, geheel ten onrechte.

    Wat een Top prestatie eindelijk gerechtigheid en als Rogier de Haan dit niet had doorgezet en voor gerechtigheid had gestreden dan was dat door de regering echt niet tot een goed einde gebracht fijn dat hij juist de mensen helpt die niet de weg weten te bewandelen om waar ze recht op hebben te krijgen .

    Mooi dat hij dat voor die mensen gedaan heeft weten te krijgen,misschien wil hij ook zijn best doen om de kortingen van de pensioenen van de baan te krijgen?

    […] is de lijn in de rechtspraak hierover. Dit was bijvoorbeeld de situatie van onze procedure tegen ABP in 2019. Naar aanleiding daarvan heeft ABP het terugvorderingsbeleid aangepast: wordt de fout binnen 9 […]