Registeren Inloggen

Pensioenfonds Rail & OV op het verkeerde spoor: ‘Wilt u zich aansluiten bij onze melding bij de AFM?’

3 jaar geleden schreven we op deze plek over de te lage pensioenuitbetalingen door pensioenfonds Rail & OV. We hadden ontdekt dat niet iedereen die recht had op de pensioenaanvulling voor tweeverdieners, deze ook kreeg. Gepensioneerden konden hierdoor tot enkele honderden euro’s per maand aan pensioen mislopen. En dat soms al jarenlang. MAX Ombudsman Rogier de Haan legt uit hoe het ook weer zat en nodigt belanghebbenden uit zich aan te sluiten voor een melding bij toezichthouder AFM.

Nabetaling van achterstallig pensioen

We kregen veel reacties. We hielpen iedereen aan de juiste informatie, en in korte tijd kregen zo’n duizend gepensioneerden alsnog een verhoging van hun pensioen, en een nabetaling van achterstallig pensioen. Niet zelden ging het om tienduizenden euro’s. We schrokken van de getallen: voor zo’n klein pensioenfonds, vele malen kleiner dan bijvoorbeeld ABP, was het wel erg vaak misgegaan.

In één keer nabetaald pensioen, maar direct torenhoge belastingaanslag

We verwachtten dan ook een ondubbelzinnig mea culpa van Rail & OV. En boter bij de vis. Want deze gepensioneerden hadden vaak jarenlang moeten rondkomen van een te laag pensioen. Doordat het nu alsnog in één keer was nabetaald, ging een groot deel ervan op aan een torenhoge belastingaanslag en aan de terugbetaling van bijvoorbeeld zorgtoeslag. We verwachtten dat Rail & OV hiervoor verantwoordelijkheid zou nemen. Door alle gedupeerden wettelijke rente te betalen, en waar nodig een vergoeding voor de geleden belastingschade.

Geen schaderegeling Rail & OV

Kort daarvoor hadden we met ABP in vergelijkbare zaken grote schaderegelingen getroffen: ABP nam haar verantwoordelijkheid. Zoiets wilden we ook met Rail & OV afspreken. Het liep anders. Rail & OV wilde niets van een schaderegeling weten. Nee, het fonds wilde per dossier beoordelen of de gepensioneerde misschien zelf verkeerde informatie aan het fonds had gegeven, waardoor het fonds niet kon weten dat er recht was op een aanvulling.

Het leek ons onnodig veel werk. Want natuurlijk was er niemand die expres verkeerde of onvolledige informatie aan het fonds had doorgegeven, om op die manier een te laag pensioen te krijgen. Dat het toch zo’n duizend keer was misgegaan, kwam natuurlijk door iets anders: Rail & OV had zelf onduidelijke en onvolledige informatie gegeven over de pensioenaanvulling. Of het fonds had correct doorgegeven informatie zelf verkeerd beoordeeld. Dat was onze analyse. Uiteindelijk zou Rail & OV er niet aan kunnen ontkomen om iedereen alsnog schadeloos te stellen.

Een trap na in plaats van compensatie

Weer liep het anders. De maanden erna bleek dat Rail & OV soms tot schadevergoeding overging, maar vaak ook niet. Omdat het fonds tot de conclusie was gekomen dat hun eigen gepensioneerde zelf fouten had gemaakt in de aanvraag. Een trap na dus, in plaats van compensatie vanwege jarenlang te weinig pensioen.

Melding bij toezichthouder AFM

We vroegen een aantal van die beoordelingen op, en kwamen zelf tot een heel andere conclusie: de informatie die het fonds aan zijn eigen gepensioneerden had gegeven, was gewoon niet duidelijk genoeg.

We besloten in overleg te gaan met toezichthouder AFM. Dat leidde tot een officiële melding van de kwestie, zodat AFM kan onderzoeken of Rail & OV zich wel aan de regels heeft gehouden. Wilt u zich aansluiten bij onze melding, laat het dan weten; wij helpen u verder.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

(Bron: MAX Magazine. Foto: Shutterstock)

Rogier de Haan: ‘Pensioenfonds Rail & OV overspoeld met aanvragen achterstallig pensioen’

 

Geef een reactie