RegisterenInloggen

Dit is waarom uw pakket te groot is ingepakt

U bestelt online een klein product, maar krijgt dit in een grote doos geleverd. De lege ruimte opgevuld met veel papier en plastic. Het is één van de ergernissen bij het online winkelen, want dit is toch totaal niet duurzaam? Waarom is dit zo en kan het niet anders?

Waarom grootverpakkingen?

Voor veel webwinkels is het ingewikkeld om een product efficiënt te verpakken. Zij hebben namelijk maar een aantal standaardmaten dozen in gebruik. Maar sommige producten zijn kleiner dan de standaard dozen. Of het product is langgerekt waardoor deze in een grote doos moet. Het product zit in een te grote verpakking, omdat het de kleinste standaard doos is die het bedrijf heeft, of de enige doos waar het product in past.

Hoe kan het duurzamer?

Dit is niet goed voor het milieu. Daarom zoeken veel bedrijven naar duurzame alternatieven. Eén van die alternatieven is het werken met machines die producten op maat inpakken. Dit bespaart niet alleen karton, papier en plastic. Het zorgt er ook voor dat minder transport nodig is. Van kleinere pakketten passen er meer in de vrachtwagens. Daardoor hoef je minder vaak te rijden tussen de distributiecentra van webwinkels en de sorteercentra. De grootte van het pakket heeft verder geen invloed op het rijden tussen uw adres en sorteercentrum. Dat is afhankelijk van de hoeveelheid bestellingen in een wijk.

Waarom doen bedrijven niks?

Die machines die pakketjes op maat inpakken, zijn alleen niet goedkoop. Eén zo’n machine kost ongeveer een miljoen euro. Daarom kunnen alleen grote webshops dit betalen. Maar er zijn veel kleine spelers op deze markt. Voor hen ontbreekt de prikkel om te verduurzamen, vooral vanwege de kosten. Voor kleine bedrijven is het goedkoper om de inpakkers snel een keuze te laten maken over de doos. Elke seconde dat de inpakker langer na moet denken over het formaat van de doos, kost geld.

Wat doen bedrijven wel?

Woordvoerster Jeannita van Herrikhuijzen van Wehkamp  vertelt dat het bedrijf sinds 2015 gebruik maakt van een inpakmachine. Maar dat dit lang niet het enige is dat bedrijven kunnen doen voor het milieu. Wehkamp heeft in 2020 een duurzaamheidsprijs gewonnen vanwege hun duurzame initiatieven. Volgens Van Herrikhuijzen kunnen ook kleine bedrijven alternatieven kiezen. “Zo zijn 70 procent van onze verpakkingen van plastic,” vertelt de woordvoerster.  “Dit lijkt niet duurzaam, maar dat is het wel. Plastic zorgt voor minder lucht in de verpakking en is een stuk beter te recyclen. Daarnaast gebruiken we ook weinig opvulmateriaal. Want dit is vrijwel nooit nodig.” Ook bol.com let op de duurzaamheid en is in 2020 begonnen met het onverpakt verzenden van producten die hier geschikt voor zijn. Bijvoorbeeld omdat ze door het merk zelf al stevig verpakt zijn.

Wat kunt u zelf doen?

Hoewel het vooral aan bedrijven is om duurzame keuzes te maken, kunnen consumenten ook op hun eigen gedrag letten. Ga voor kleine producten zoals make-up het liefst naar de winkel. En wilt u een artikel retourneren? Stuur het dan in een kleine doos terug of snijd in de doos om hem op maat te maken. Een voorbeeld daarvan kunt u zien in de video hieronder. Ook kunt u bij het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken een melding doen bij het Meldpunt verpakkingen. Consumenten kunnen voor online winkels een laatste prikkel zijn om te verduurzamen.

Lees ook

Wilt u meer weten over online winkelen, lees hier hoe u dat veilig doet. Of wordt u gek van alle pakketbezorgers in de straat, lees dan in dit artikel hoe dat anders kan.

Bron: NOS en Kassa

Geef een reactie