Registeren Inloggen

Veroorzaken hogere brandstofprijzen meer benzinediefstal?

De benzineprijzen rijzen de pan uit. Of de top met 2,40 euro per liter is bereikt, weet niemand. De prijzen stegen al een tijdje, maar zijn sinds de oorlog in Oekraïne nog verder doorgestegen. Werken deze hogere prijzen ook meer benzinediefstal in de hand? En wat kunt u doen tegen benzinediefstal? Lees onze tips nog eens.

Benzinediefstal uit personenauto’s

Nog van voor de actuele prijsstijging dateren de gevallen van diefstal direct uit de tank van personenauto’s. Zo was er de bende die actief was in de Utrechtse wijk Lunetten in februari van dit jaar. En in januari was er de benzinedief met als werkterrein de plaatsen Haren, Anen Paterswolde en Tynaarlo in Noord Drenthe en Groningen.

De manier waarop deze dieven te werk gingen was met een slangetje waarmee ze de tank “leegslurpten.” De tankdop was eerst al eraf geschroefd of met geweld verwijderd. Sommige benzinedieven slopen niet de doppen eraf maar slaan een gat ter hoogte van de benzinetank en vangen de benzine op in een onder de auto staande opvangbak.

Doorrijders

Bovenstaande werkwijze is niet erg gangbaar, maar komt wel degelijk voor. De politie houdt er rekening mee. Maar de belangrijkste categorie van benzinediefstal, gebeurt onder het kopje tanken zonder betalen. “Dit zijn de zogenaamde doorrijders,” zegt Tim Schoenmakers, woordvoerder van de belangenvereniging van tankstations BETA.

“Justitie kijkt hier tegenaan, dat niet betalen niet direct ook diefstal betekent. ‘Los het eerst zelf maar op,’ zeggen ze daar. Deurwaarders krijgen de bevoegdheid om de gegevens op te vragen van de doorrijders. Natuurlijk is het wel wat anders als dieven werken met vervalste kentekenplaten. Het wordt pas strafrechtelijk behandeld als bepaalde figuren met slechte bedoelingen dit vaker gaan doen. Dan heet het gewoon diefstal of oplichting. Maar deze vorm van diefstal administreert de politie niet apart.”

Geen aparte misdaad, geen cijfers

Meldpunt merkt dit ook als het belt met politiewoordvoerder Mireille Beentjens. Benzinediefstal krijgt inderdaad geen apart kopje in de administratie. Cijfers zijn daarom niet direct opvraagbaar.

Schoenmakers wijst nog op een foto die op internet rondgaat en die suggereert dat de boete (131 euro) voor doorrijden goedkoper is dan een volle tank betalen. “Dat is een meme, een grapje dus,” stelt Schoenmakers vast. “Het klopt niet, want de boete komt bovenop het niet betaalde bedrag aan benzine. De stichting SODA (Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling) lost dit soort gevallen op. Dat is een deurwaardersorganisatie, die de boete direct in rekening brengt bij de dieven of wanbetalers.”

Beter cameratoezicht

Schoenmakers zegt dat het cameratoezicht bij tankstations steeds beter wordt. “Die camera’s zijn nu zo geavanceerd, dat een dief niet eens meer de krijgt kans om te tanken. Als het kenteken namelijk niet overeenkomt met de gegevens die bij die auto horen, dan blokkeert het systeem. Er is altijd een serieuze RDW-check of de auto gestolen is. Ook kijken ze of het autotype wel klopt bij de nummerplaat. Is dat niet het geval? Dan geeft het tankstation de pomp niet vrij. Daar is echt een verbeterslag gemaakt de laatste 10 jaar.”

Verouderde en nieuwe methodes van stelen

Hij voegt er nog aan toe dat stelen direct van de pomp in vaten die in bestelbusjes staan verleden tijd is. Bij deze wijze van stelen kraakten de dieven eerst de software van de pomp. Daarna tapten ze de benzine af. “Dat is een vorm van gerichte diefstal die goed is aangepakt. Dan heb je het ook echt over georganiseerde criminaliteit. Vaak waren dat bendes uit Oost Europa. Er zullen ongetwijfeld weer nieuwe vormen van dit soort criminaliteit opduiken.”

Tips om benzinediefstal tegen te gaan

Maar vreest de BETA meer benzinediefstal, nu met de hogere bandstofprijzen? “Het zou mij niets verbazen,” besluit Schoenmakers. En voor wat betreft het tegengaan van benzinediefstal rechtstreeks uit uw auto, leest u nog eens de tips in onderstaand artikel.

Voorkom dat dieven benzine uit uw auto stelen

Geef een reactie

Reacties (3)

    Tanken en niet betalen dat probleem is toch heel eenvoudig op te lossen, eerst aan de pomp betalen wat je denkt te gaan tanken , heb je te veel betaald krijg je dat direct terug.
    In België is dit al langer, maar ja dat moet je wel als pomphouder willen, dus niet kagen als er niet betaald wordt.

    👍

    in deze tijden is dit net minste om je druk over te maken ik vraag me af wat het doel hiervan allemaal is deze enge wereld

    De toenemende diefstal wordt kennelijk veroorzaakt door de huidige prijs. Daarmee wil ik de diefstal niet goedpraten!! Ik lees:

    [QUOTE]
    Accijns, BTW vormen samen de belastingen die van toepassing zijn op de benzineprijs. Accijns maakt het grootste deel uit met maar liefst 51% van de totaalprijs. Accijns is een vorm van indirecte belasting die wordt geheven op de verkoop van bepaalde goederen. In Nederland wordt accijns vooral geheven op brandstoffen, alcohol, tabak en frisdrank. Belangrijk om weten is dat accijns altijd geheven wordt over de hoeveelheid en niet over de waarde van het product. Met andere woorden, de accijns betaal je per liter benzine en staat los van hoeveel die liter benzine op dat moment kost.
    [UNQUOTE]

    De laatste zin is hier belangrijk. Kunnen (willen) we dan iets doen aan die accijns? Dit zal haast onmogelijk zijn vanwege alle steunmaatregelen (corona, belastingdienst, aardbevingen Groningen, kanaal Almelo – de Haandrik, overstromingen Limburg) en tegemoetkomingen “vanwege hoge brandstof prijs” (vissers, kas-tuinnbouw, KLM). Dan mag er geld gereserveerd worden voor de komende aardbevingen / verzakkingen in Twente vanwege de afvalwater injecties daar. Dit geld moet “ergens” vandaan komen…. Dat brengen wij met elkaar op door, o.a. de huidige brandstofkosten immers… de minister zegt dat er voldoende olie in opslag is. Die is nog tegen de “oude” prijs ingekocht? Dus de oorzaak wegnemen zal niet gaan. Dan is dus de oplossing van Waaijenberg wel zo charmant.