Registeren Inloggen

Heeft u al reactie van het ABP? Help Rogier met zijn onderzoek

MAX Ombudsman Rogier de Haan werd begin dit jaar overstelpt met telefoontjes van mensen die de pensioenaanvulling voor tweeverdieners wilden aanvragen. Ze zouden recht kunnen hebben op duizenden euro’s nabetaling. ABP zegt dat het aantal mensen dat recht heeft op zo’n aanvulling hartstikke meevalt. Maar Rogier betwijfelt dat. Helpt u hem met zijn onderzoek om de waarheid boven tafel te krijgen?

Nabetaling ABP

Begin dit jaar lieten we in Meldpunt zien hoe ABP-gepensioneerden die een partner hebben die vóór 1995 gelijktijdig pensioen opbouwde, een aanvulling op hun pensioen kunnen krijgen. De pensioenverhoging gaat in vanaf het moment dat beide partners AOW ontvangen en bedraagt een paar tientjes per maand. Naarmate de gelijktijdige pensioenopbouw langer heeft geduurd, kan de aanvulling oplopen tot 200 à 300 euro per maand. Als u al langer recht had op deze aanvulling, dan krijgt u alles alsnog nabetaald. Zo’n nabetaling kan duizenden tot tienduizenden euro’s bedragen. ABP betaalt hierover ook nog eens wettelijke rente uit. Maar alleen als u daar expliciet om vraagt.

U belde ons plat

Wij dachten dat vele ABP-gepensioneerden deze tot dan toe vrij onbekende aanvulling alsnog zouden kunnen aanvragen. U leek dit met ons eens te zijn: de informatiepagina op deze website werd tienduizenden keren bezocht. Ons spreekuur moest een extra callcenter inschakelen om de duizenden telefoontjes over dit ene onderwerp het hoofd te kunnen bieden. En nog steeds krijgen we dagelijks telefoontjes van MAX-leden die de aanvulling willen aanvragen.

ABP: “Het valt wel mee”

Deze massale belangstelling staat in schril contrast met de inschatting van ABP zelf. Het pensioenfonds kan geen exacte aantallen noemen, maar geeft wel aan dat het aantal aanvullingen dat ten onrechte op de plank is blijven liggen, beperkt is.

Spontane bedankjes

Ondertussen krijgen we al wekenlang dagelijks spontane bedankjes binnen, zoals deze:
“Dankzij de MAX Ombudsman krijg ik 2797,14 euro netto terug en 38,49 euro elke maand bij het pensioen. Een prachtig resultaat, hartelijk dank voor het artikel.”

en deze:
“Mede dankzij het programma ‘Meldpunt’ van uw omroep betreffende de fouten die zijn gemaakt met de pensioenen bij het ABP, heb ik een aanzienlijk bedrag van ruim 10.000 euro netto teruggekregen en iedere maand 148 euro verhoging van mijn pensioen.”

Help ons bij ons onderzoek

Dit zijn hartverwarmende en bemoedigende reacties, die nieuwsgierig maken naar hoe het die duizenden andere aanvragers is vergaan. Klopt het wat ABP zegt, dat het gaat om een beperkt aantal gevallen, of is dit toch veel groter? Daarom starten we een onderzoek, waar we uw hulp bij nodig hebben. Als u de aanvulling bij ABP heeft aangevraagd, en u heeft inmiddels een beoordeling van ABP, stuur dan een mailtje naar abpaanvulling@omroepmax.nl. U hoeft daar verder niets in te zetten. Wij zullen u later deze zomer een vragenlijst sturen. Uiteraard garanderen wij uw anonimiteit.

Vragen over de pensioenaanvulling

Als uzelf nog vragen heeft over deze aanvulling, verzoeken wij u om ons ook in dat geval niet te bellen, maar eveneens dit speciale e-mailadres te gebruiken. Vermeld daarbij dat u een vraag heeft. Wij sturen u dan alle beschikbare informatie over deze aanvulling. Wij hopen dat u ons massaal mailt. Na de zomer zullen wij de resultaten van ons onderzoek presenteren.

Hoe kan ik de berekening van de nabetaling ABP controleren?

Geef een reactie

Reacties (21)

    Nog geen betaling ontvangen van het ABP. In maart bericht ontvangen dat voor 1 juli de zaak geregeld zou zijn. In juni gebeld naar de stand van zaken, niet bepaald klantvriendelijk door een man te woord gestaan.
    Op 2 juli j.l. weer contact opgenomen en toen zeer correct en vriendelijk door een dame geholpen. Zij zou de klachten doorgeven aan de afdeling, maar geen idee wanneer men tot betaling zal overgaan. Erg onbevredigend dit alles, je hoort niets.
    Stuur dan als ABP dan een digitale nieuwsbrief over deze zaak.

    Ik ben al vanaf februari bezig om het pensioen van mijn echtgenote te achter halen.
    Het probleem is dat de gegevens van 1990 t/m 1999 van het pensioen Edah Laurus Super de boer verdwenen zijn. Ik weet niet meer waar ik terecht kan. ABP wil gegevens.

      Ook ik heb problemen met oudere pensioen fondsen die bij het huidige pensioen fonds zijn in gebracht, Vendex, Laurens en Detam. Mijn dossier ligt nu bij een pensioen expert sinds half mei. Er zou contact opgenomen worden maar tot op heden geen bericht. Toch raar dat deze oude pensioenen niet meer te traceren zijn.

      Goede dag ben49.
      Wij zitten met hetzelfde probleem😪
      Graag zou ik willen weten van u of u het ondertussen gevonden heeft🙏
      Mvg , Jeannette72

    Ik wil omroep MAX en in het bijzonder Ombudsman Rogier de Haan bedanken voor alle informatie die hij heeft verstrekt met betrekking op de “samenvallende diensttijd.”
    Inmiddels heb ik bericht ontvangen van het ABP dat mijn pensioen met ingang van juli ’20 ruim €180 netto wordt verhoogd. Ook wordt er een aanzienlijk netto bedrag uitgekeerd, hiervoor moet ik mijn inziens wel om middeling vragen bij de belastingdienst om volgend jaar niet verrast te worden bij het doen van mij IB. Nogmaals mijn bijzondere dan aan Ombudsman Rogier de Haan.

    Ik heb sinds 2011 een “klein” ABP weduwenpensioen van ca €57 netto per maand
    Wanneer mijn echtgenoot nog geleefd zou hebben dan zou hij al AOW hebben.
    In 2021 ga ik met AOW en ontving nu al de aankondiging van ABP dat het “kleine” weduwenpensioen naar €24,72 zou dalen.
    Reden voor mij om nu eens het formulier “samenvallende diensttijd” in te vullen en naar het pensioenfonds NatNed te zenden waarbij zowel mijn man als ik destijds ook pensioenpremies betaalden. Ik ben benieuwd.

    Alles in orde gemaakt,na paar maanden bericht ik krijg ongeveer 55 euro terug.
    Ben ongeveer,4 jaar met pensioen en mijn vrouw Februari 2020 gepensioneerd.
    Plus een maandelijkse verhoging van 26 euro bedankt Max en medewerkers.

    Martin Ivo

    abpaanvulling@omroepmax.nl
    Ik ben vanaf februari 2020 aan het mailen en schrijven naar het ABP met de aanvraag mijn situatie te beoordelen maar ik krijg geen antwoord op de vraag die ik stel. Ze sturen steeds een brief wat mijn echtgenote aan ABP pensioen zou ontvangen na mijn overlijden (wat niet mijn verzoek of vraag was) of ik krijg helemaal geen reactie maar antwoord of ik in aanmerking kom voor deze na berekening (terwijl ik wel aan de eisen voldoen om in aanmerking te komen en ik alle formulieren die nodig waren heb bijgevoegd). Ik ben er mee gestopt want ik kon er niet doorheen (of men wil mij niet snappen).

    Ook ik heb dankzij MAX contact opgenomen met het ABP. Op 24 maart bericht gekregen dat ik vóór 1 juli bericht zou krijgen omtrent het samenvallend pensioen. Gisteren maar eens geïnformeerd, maar er waren zoveel aanvragen binnengekomen dat het nog wel enkele weken kan duren voordat ik iets hoor.
    Dus ik denk dat MAX echt wel gelijk heeft door te stellen, dat er enorm veel aanvragen zijn binnengekomen en niet zoals het ABP zegt dat het wel meevalt. Als dat zo was, hadden wij allemaal allang bericht gehad.
    De mevrouw zei zelfs: oh ik zie dat u onder de eerste groep aanvragers valt.
    Dat zegt genoeg en nu maar afwachten.

    Bij ons ging het redelijk snel, maar dat was in maart. Een mooi netto bedrag ontvangen plus een aanvulling van € 24.- per maand netto bij het pensioen. Dank voor al je -altijd- zeer goede tips Rogier!!

    Wij hebben in de papieren in april opgestuurd en een paar keer gebeld met de abp ze zeiden we zijn er mee bezig, de reacties laat wel lang op zich wachten

    Ondanks toezegging van ABP nog niets gehoord m.b.t. eventuele nabetaling. Na telefonisch contact werd medegedeeld, dat mensen die gebeld hadden een “voorrangsbehandeling” zouden krijgen. Zeker onder aan de stapel. Afwachten maar weer dan.

    Goedemorgen!
    Ik heb het formulier aangetekend verstuurd en een bericht terug gekregen:

    Kom niet in aanmerking omdat er geen korting is toegepast wegens gelijktijdig recht op AOW -pensioen.
    Ik heb in de Catering gewerkt en heb via Pensioenfonds Horeca& Catering pensioen opgebouwd, ook via de Aegon, maar daar is de start data 1-1-1995.
    Mijn man, helaas vorig jaar overleden heeft altijd pensioen gehad via ABP.
    Ik ben geboren 25-9-1944.
    Toch raar, mijn vraag ,werkt het zo??
    Kan iemand voor mij dat uitzoeken.

    Bij voorbaat dank!!

    Ik bedank max voor alle informatie met betrekking tot samenvallende diensttijd. Inmiddels bericht ontvangen dat met ingang van 05 oktober 2020 mijn pensioen met €143 verhoogd wordt

    In aanvulling op mijn eerdere reactie: vandaag kreeg ik bericht dat in juli de verrekening plaats zal vinden.
    Hartelijk bedankt voor uw inzet.

    In februari de aanvraag ingestuurd naar ABP. Vandaag eindelijk een brief van het ABP dat er recht is op een aanvulling vanaf 31 mei 2020. Dus een nabetaling en maandelijks €52 netto bij het pensioen.
    Super bedankt Omroep Max en in het bijzonder Rogier voor het onder de aandacht brengen van de Samenvallende diensttijd.

    Na het eerste contact met ABP over de samenvallende diensttijd heb ik alle bewijsstukken opgevraagd en die zijn op 9 april door ABP ontvangen. In MijnABP kon ik alle pagina’s zien en constateren dat een medewerker van 1 van de 3 pensioenuitvoerders 1 pagina met de verkeerde kant op de scanner had gelegd. Het kopietje scheen een beetje door zodat ik kon zien om welke pagina het ging. Ik heb gemeld dat ze een fout hadden gemaakt en de pagina opnieuw toegestuurd met het verzoek het dossier in orde te maken. Op 5 mei bericht ontvangen dat de ‘aanvulling’ was ontvangen en dat ik voor 1 juli antwoord zou krijgen. In MijnABP kon ik zien dat de pagina nog niet was vervangen in mijn dossier. Toen die op 1 juli en de weken erna nog niet was vervangen heb ik op 19 juli gevraagd of men onmiddellijk het dossier in orde wilde maken. Ik vrees dat ze de vertraging expres hebben gebruikt om de berekening uit te stellen. Zij hebben een fout gemaakt en doen nu net of ik later een ‘aanvulling’ heb gestuurd!

    Ik heb op 24 maart een brief ontvangen van ABP met de mededeling dat ik vóór 1 juli bericht zou krijgen of ik recht had op een aanvulling op mijn pensioen. Niets meer gehoord. Op 6 juli heb ik telefonisch contact opgenomen met het ABP en kreeg daar te horen dat ik geduld moest hebben. Ze hadden zoveel aanvragen gehad dat het ABP niet tijdig alles heeft kunnen verwerken. Vreemd, omdat het ABP in eerste instantie aangaf dat het maar om incidentele gevallen ging. Het is nu 26 juli en heb nog steeds geen reactie van ABP ontvangen.

    31 januari het formulier opgestuurd.
    Na een paar keer gebeld te hebben,
    zou het 1 juli worden dat ik enig bericht zou krijgen, na weer gebeld te hebben wordt het nu 1 november. Weer afwachten.

    Ik heb n.a.v de tip van Meldpunt het formulier door 3 pensioenfondsen van mijn ( overleden man ) gestuurd .Ik heb met een pensioenfonds gebeld en daar werd verteld dat er meerdere aanvragen lagen ( dat in tegenstelling wat het ABP beweerde) .Zelf ontvang ik een pensioen van het ABP. Alle 3 ingevulde papieren heb ik met een begeleidende brief naar het ABP gestuurd in maart 2020.
    In mijn ABP kon ik zien dat de post ontvangen is en gescand in mijn dossier zat .In mei ontving ik een brief dat ik voor 1 juli bericht zou krijgen ( nee dus ) .Op 9 juli heb ik gechat met een medewerker en ik kreeg te horen dat het nog goedgekeurd moest worden(dat klantencontact zag ik ook in mijn ABP) .Eind juli kreeg ik een brief dat e.e.a pas voor 1 november afgerond zou zijn .
    Er waren veel meer aanvragen dan dat men had gedacht .
    Qua communicatie is het ABP erg slecht .Misschien zou daar een een uitzending aan gewijd kunnen worden .

    Zojuist een brief ontvangen met mededeling dat uitkering op samenvallende diensttijd geregeld wordt.
    Wel pas na ELF maanden !
    ABP gebeld om uitleg voor deze uitermate slechte service.
    Weigering door te verbinden met directie.