Registeren Inloggen

Leverancier failliet verklaard? Dit zijn uw rechten als klant

Het faillissement van het fietsenmerk VanMoof werpt een hoop vragen op. Sommige klanten hebben net een nieuwe fiets aanbetaald, weer anderen hebben een fiets in reparatie staan of onderdelen besteld. Maar ineens gebeurt er niets meer. Heel vervelend, maar het komt wel vaker voor dat een leverancier failliet wordt verklaard. Daar zijn wetten voor. Lees in dit artikel wat uw rechten zijn.

Faillissementen vallen niet onder strafrecht maar burgerlijk recht

Bij de vraag wat uw mogelijkheden zijn als koper bij een faillissement, hoort in elk geval niet het inschakelen van de politie. Veel VanMoof-klanten wenden zich momenteel voor een aangifte tot de politie. Ze hebben al een aanbetaling voor een nieuw e-bike gedaan of een fiets afgeleverd voor reparatie. Maar de politie kan deze zaken niet in behandeling nemen, want faillissementen vallen niet onder strafrecht, maar burgerlijk recht. Dan loopt de weg naar uw recht heel anders.

Waar kan de klant terecht als leverancier failliet is verklaard?

Bij een faillissement wordt er door de rechter een curator aangesteld. Die gaat eerst inventariseren wie de schuldeisers precies zijn. Bij deze curator kunt u zich als gedupeerde klant van het failliet verklaarde bedrijf melden middels een brief of mail. Wie dat is, is vaak in de media te vinden, maar officieel in het zogenaamde Centraal Insolventieregister waar alle faillissementen in staan. Volgens de wet moet de curator een lijst opstellen waarin een rangorde bestaat tussen al deze schuldeisers.

Welke positie neemt de gewone consument in bij faillissement?

Preferente schuldeisers gaan boven gewone schuldeisers. Dat betekent dat bijvoorbeeld de Belastingdienst (maar ook het UWV) voorgaat in zijn vorderingen op deze failliet verklaarde leverancier. U als ‘gewone consument’ moet helaas achter in de rij aansluiten. Dat betekent niet dat u helemaal geen rechten heeft. Uw vordering komt helaas alleen niet op de 1e plaats.

Deze groep van schuldeisers die geen voorrang krijgt, heeft een gelijke rang voor alle betrokkenen. Zij worden concurrente schuldeisers genoemd. Dit staat in artikel 3:277 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek.

Wat kunt u vragen aan de curator?

1.  Overeenkomst nakomen eisen
Stel u heeft al betaald voor een bepaald product, maar het is nog niet geleverd. In de tussentijd is uw leverancier failliet verklaard. Dan kunt u de curator vragen of hij de overeenkomst alsnog wil nakomen. Mogelijk kan deze alsnog leveren, maar erg waarschijnlijk is dat niet.

2. Geld terug eisen
Vervolgens kunt u de curator vragen om terugbetaling van uw geld. Maar ook dat is natuurlijk hoogst onzeker. Na uitbetaling van de preferente schuldeisers is het geld meestal op. Een uitzondering kan zijn bij betaling via een creditcard. Soms komt die met een aflevergarantie of krijgt u uw geld terug. In het verleden heeft Meldpunt aandacht besteed aan reisaanbieders of energieleveranciers die failliet gingen.

3. Ontbinding overeenkomst eisen
Als u nog niet betaald heeft, is het waarschijnlijk het verstandigst om dit ook niet meer te doen. U kunt nog altijd vragen om de overeenkomst te laten ontbinden. Veel verzekeraars maar ook De Consumentenbond hebben hiervoor voorbeeldbrieven  op hun website staan, waarmee dit geregeld kan worden. Deze brief moet u versturen naar de curator in het faillissement.

Wat kunt u doen als een faillissement dreigt?

Vaak zijn er al een poosje geruchten over een naderend faillissement. In dat geval kunt u beter even de ontwikkelingen afwachten. Dan is het verstandig om niet vooruit te betalen bij een bestelling, ook niet gedeeltelijk.

Kunt u uw artikel dat in reparatie is terughalen?

In het geval van VanMoof kunnen klanten die hun fiets in reparatie hebben staan deze niet meer terughalen. Wettelijk gezien klopt dat niet, want de klant is de eigenaar van de fiets. Te verwachten is dat de fietsen in reparatie alsnog gewoon zo snel mogelijk naar hun eigenaren teruggaan. Maar de vraag is: kunt u de fiets, afhankelijk van het defect, dan nog gebruiken? Intussen kijkt de curator naar een eventuele doorstart van het bedrijf.

Klant failliet energiebedrijf mag niet duurder uit zijn

(Bron: Burgerlijk Wetboek, Rechtspraak, De Consumentenbond, Overheid.nl, KVK, AD, Achmea, MKB Servicedesk)

Geef een reactie