RegisterenInloggen

Wat moet je doen bij een verkeersbord met een hert?

Je rijdt 100 op de snelweg en ziet een waarschuwingsbord met een hert erop. Wat moet je dan doen? Opletten, dat weten we, maar dat deed je toch al? Moet je zachter gaan rijden of in de berm gaan turen? En kun je wel iets doen als er een hert voor de auto springt? Rijkswaterstaat en Stichting Wildaanrijdingen geven antwoord.

Wat moet je doen als je een bord ziet met een hert erop? Of is het een ree?

“Het bord dat we in Nederland gebruiken om te waarschuwen voor overstekend wild is heel raar”, zegt Gijs van Aardenne, de voorzitter van Stichting Wildaanrijdingen Nederland. “We hebben in ons land namelijk geen hert met een staart en een gewei dat naar voren staat. Het plaatje op het bord is van een Amerikaans Witstaarthert. Dat hert kennen we hier niet. Het bord waarschuwt voor overstekend wild. Dat kan van alles zijn: wilde zwijnen, reeën, edelherten of damherten. De ree komt het vaakst voor, die leeft overal in Nederland. Het is een klein dier dat meestal in je grill blijft hangen en niet op je motorkap knalt.”

Een waarschuwing, opletten dus. Maar wat betekent dat?

“Wat doe je als je een waarschuwingsbord over losliggende steentjes tegenkomt?”, geeft Jeroen Klompenhouwer, woordvoerder van Rijkswaterstaat als wedervraag.

Dan zorg ik dat ik niet te hard door de bocht ga of rem.

Klompenhouwer: “Bij een bord met een hert kun je het beste goed opletten. Dat hoor je al te doen, maar bij zo’n bord moet je extra alert zijn.”

Volgens Van Aardenne hebben de hertenborden op de snelweg weinig nut. “Meestal zijn daar al afrasteringen of ecoducten aangelegd die het wild van de weg houden. En het is onveilig om op de snelweg je snelheid te minderen, dus je kunt niets doen met de informatie op het bord. Waarschijnlijk zijn de borden vooral bedoeld om de aansprakelijkheid af te wenden van Rijkswaterstaat. Zij zijn verantwoordelijk voor de weg, dus ook voor de ongelukken die er op de weg gebeuren. Door de borden kunnen ze zeggen: ‘We hebben toch gewaarschuwd?’. De pest met die borden is dan ook de hoeveelheid. Je rijdt er honderd keer langs en er gebeurt honderd keer niks. Dan neemt de kracht van de waarschuwing af. De borden hebben namelijk op de provinciale weg wel nut.”

Wat moet je doen als je op een provinciale weg een hertenbord ziet?

“Een hertenbord op de provinciale weg wordt belangrijk in de schemering, avond of nacht. Dan moet je de snelheid aanpassen. Op een weg waar je overdag 80 mag, rijd je vanaf de schemer 60. Kijk goed ver vooruit, ook in de berm, of je glimmende puntjes ziet. De ogen van reeën en herten reflecteren namelijk het licht van je koplampen. We hebben onderzocht dat je bij een snelheid van 60 kilometer per uur meestal op tijd kunt remmen. Let extra goed op als de berm langs de weg dicht begroeid is.”

Hoe gevaarlijk is een aanrijding met wild?

“Wij schatten in dat elk jaar ongeveer 15.000 automobilisten een aanrijding hebben met een wild dier. De schade is in de eerste plaats financieel, gemiddeld 2500 euro per geval. Dit wordt alleen gedekt door een WA-plus of een all-risk verzekering.

De kracht die komt kijken bij een aanrijding met een edelhert is bij 60 kilometer per uur vergelijkbaar met een olifant die op je auto gaat zitten. Dat komt omdat het hert meegeeft waardoor je twee klappen vlak na elkaar krijgt.  Een hert is gevaarlijker dan een ree of wild zwijn. Een wild zwijn is zwaarder dan een ree en veroorzaakt grote schade aan je auto. Maar hij is lager en wordt opgevangen door je bumper. Een edelhert of damhert klapt op je motorkap en in het slechtste geval dwars door je voorruit heen. Dan is ook je dak beschadigd en heb je vaak ernstig letsel.

Ik heb een keer meegemaakt dat een passagier een ree op schoot had. Die was door de voorruit heen gekomen. De passagier zat onder de glas- en snijwonden. Daarbovenop komt nog het trauma. Mensen zijn erg geschrokken en vooral kinderen vinden het vaak zielig voor het aangereden dier.”

Wat moet je doen als je een dier op de weg ziet?

“Wat je in ieder geval niet moet doen is uitwijken voor een wild dier. Rem zo hard als veilig mogelijk is en kijk daarbij in je spiegels voor achterliggers. Maar wijk niet uit. Als remmen niet op tijd lukt, en het dier blokkeert uw baan, rijdt dan tegen het dier aan. Uitwijken is namelijk in veel gevallen dodelijk. Wie op een tegenligger klapt of tegen een boom, kan dit meestal niet navertellen.”

Als ik 60 ga rijden op een eenbaans tachtigweg na een hertenbord, dan gaan achterliggers vaak geërgerd kleven

“Ja, of ze gaan je inhalen. Maar jij bent nooit fout als iemand gaat kleven en zorgt juist voor veiligheid door rustig te rijden. Maar het is inderdaad een probleem dat het niet duidelijk genoeg is of en wanneer de snelheid omlaag moet bij een hertenbord. Het blijft een waarschuwing, een advies. Het is een goede vraag of we hier in het verkeersexamen meer aandacht aan moeten besteden.

Wij proberen herhaaldelijk om de maximumsnelheid naar beneden te brengen op provinciale wegen door de veluwe. Maar dat ligt politiek ingewikkeld. Snel rijden heeft ook een economisch belang en je moet het kunnen handhaven.”

Er is geen bord dat aangeeft wanneer het gevaar van overstekend wild weer weg is. Een einde-herten-bord. Wanneer moet je weer tachtig gaan rijden?

“Een bord met ‘einde herten’ kan niet want dieren steken bijna overal over. Maar er valt wel iets over te zeggen. Dieren hebben drie dingen nodig: voedsel, rust en dekking. In een bos is dat alledrie aanwezig. Maar er is ook landschap met afwisselend weitjes en bosjes. Overdag zitten reetjes in die dekking, in de schemer komen ze uit de bosjes om te grazen. Alleen bij volledig vlak land of bij bebouwing is de kans dat je een dier aanrijdt gering. Nadat je een hertenbord hebt gezien, kun je de snelheid dus weer verhogen als je weer in open weilanden of in de bebouwing rijdt.”

Wat moet ik doen als ik wild heb aangereden?

“Bel de politie. Doorrijden is verboden omdat het hier gaat om een eenzijdig ongeluk. De politie schakelt mensen in om het dier uit het lijden te verlossen.”

Zo laat u uw huis achter als u op vakantie gaat

Geef een reactie

Reactie

  1. Tip speciaal voor motorrijders en scooterrijders.

    Voor hen is iedere aanrijding erg gevaarlijk, ook bij lage snelheid!

    Er geld verder dezelfde voorzichtigheid en als het toch onvermijdelijk lijkt zo hard als verantwoordelijk remmen, probeer niet uit te wijken, want het geschrokken dier probeert dat al.

    Het zet aan voor een sprong, en verdwijnt voorwaarts, of keert om, alleen schapen lijken het gevaar om bij de poelier te eindigen niret te beseffen.

    BELANGRIJK!
    Op het laatste moment als de klap onvermijdelijk is, LAAT DE REM DAN LOS!

    Waarom dit vreemde advies, dat ligt aan hoe een motor functioneert…

    Bij een noodremming worden de vorkpoten (voorvering) tot de aanslag ineen geperst,
    Op dat moment kan de motor dus niet over het obstakel heen, zelfs een hond of kat kan zo de motor laten koppeltje duiken, en er is een kleine kans dat als te verkrampt het stuur beethoud, je de motor in je rug krijgt.

    Laat je het gas los, komt de motor uit zijn veren, en zal klein wild, tot aan een ree, omgooien en overrijden, het zal een lelijke zwieper worden, maar alles kleiner dan de radius van het voorwiel word als de veren niet op slot zitten, “beklommen” .

    Dus als je Rudy the Rednosed Roadkill tegenkomt, wijk niet uit maar rem wat je remmen kan, tot een meter voor de impact, laat de rem los en geef lifst een dot gas om de motor te stabiliseren.

    Voordeel van het gasgeven op het laatste moment is ook dat de inertie van het achterwiel de motor uit zijn veren trekt en je meer veerweg hebt, maar vooral dat je daarmee voorkomt dat je op je voorwiel land na de “drempel” te hebben overreden.

    Ernst van Luiemotorfiets.nl
    (staan meer tips hoe te handelen in beroerde situaties)