Registeren Inloggen

Gederfd woongenot: 2 jaar in het donker

De bewoners van 6 appartementen aan de Haagse Van der Stoklaan zitten al 2 jaar in een donkere woning. 2 jaar geleden werd een steiger voor hun ramen gezet en afgedekt met een grijs steigerdoek. Volgens woningcorporatie WoonInvest gaat het om “dringend onderhoud”. “Dringend”…, maar er is tot nu toe niets gedaan aan dit gederfde woongenot.

Vallende gevelstenen

In een woongebouw aan de Haagse Stoklaan vallen in december 2021 enkele stenen uit de gevel. Een gevaarlijke situatie. De woningcorporatie WoonInvest reageert alert en komt onmiddellijk in actie. Voor alle zekerheid wordt ook de gevel van een ander pand aan een inspectie onderworpen. En om dit gebouw gaat het. Het betreft een complex van 6 hoog, dat vergelijkbaar is met de wooneenheid waar gevelstenen los zitten.

Uit de inspectie blijkt dat ook hier stenen “spontaan” kunnen losraken en daarmee een bedreiging vormen voor de argeloze voorbijganger. WoonInvest neemt dan ook terecht snel maatregelen. Op een hoek wordt een steiger opgetrokken tot aan het dak en ingepakt in een steigerdoek. De bewoners hebben hiervoor uiteraard alle begrip. Minder leuk is dat het steigerdoek grijs is en maar mondjesmaat licht toelaat. Er is sprake van gederfd woongenot.

Schemer en geen uitzicht, weg woongenot

7 van de 8 ramen zijn “bedekt” met het grijze doek. Alleen de schuifpui in de woonkamer niet. In alle andere kamers van de appartementen is er een constante schemer, en is het uitzicht naar buiten eenvoudig weg. Balen voor de bewoners, maar het is “dringend nodig.” Dat “dringend” is na 2 jaar wel zoek. In al die tijd is er geen steen naar beneden gedonderd en is er geen enkel werk verricht. Wel zijn er 2 insluipers geweest die via de steiger een poging deden om in te breken. De bewoners zijn het zat. Ze worden depressief van het weinige licht en kunnen niet naar buiten kijken. Hun woongenot is echt aangetast.

Actie

Vertegenwoordigers van de bewoners stappen naar de woningcorporatie en eisen onder andere:

  • Passende compensatie voor het gederfde woongenot
  • Uitstel van de huurverhoging

WoonInvest is overduidelijk: nee en nog eens nee. De huurverhoging gaat door en compensatie blijft uit. Want het gaat om onderhoudswerkzaamheden die noodzakelijk zijn. Daarom heeft de huurder geen recht op een huurverlaging. Dat de werkzaamheden al 2 jaar op zich laten wachten ligt niet aan de woningcorporatie, maar aan het feit dat er geen aannemer beschikbaar was. De corporatie wast zijn handen schoon en toont geen enkel begrip voor de klachten van de huurders met betrekking tot hun woongenot.

Alternatieven

WoonInvest zou op z’n minst de grijze steigerdoeken kunnen vervangen. Volgens een woordvoerder van de Vereniging Steiger Branche (VSB) zijn er voldoende alternatieven. Denk aan doeken met een opener structuur waardoor meer licht naar binnen valt, of dikke transparante plastic folie of panelen met openingen voor de ramen waardoor zowel licht als uitzicht gegarandeerd zijn.

De rechter

Directeur Zeno Winkels van de Woonbond, de belangenbehartiger van alle huurders in Nederland, spreekt duidelijke taal. Hij noemt de werkwijze van WoonInvest “amateuristisch”. “Je doel als woningcorporatie is goede en betaalbare woningen aan te bieden. En: “Als WoonInvest een beetje fatsoen heeft, geven ze de huurders 50 à 100 euro huurverlaging per maand met terugwerkende kracht.” Dat laatste kan afgedwongen worden bij de kantonrechter. Die stap hebben de bewoners nog niet genomen. Inzet bij de rechter is dan het gederfde woongenot en het ontbreken van elke vorm van redelijkheid (2 jaar wachten in de schemer en nog steeds is niks gedaan). Het is de enige weg die de bewoners kunnen bewandelen, want WoonInvest geeft gewoon niet thuis. Qua gederfd woongenot is de situatie vergelijkbaar met de geluidsoverlast door de sport padel en de stankoverlast door houtstook.

 

Geef een reactie