RegisterenInloggen

Rookzuilen op stations veranderen in laadpalen voor e-bikes

Roken op het station, vanaf oktober 2020 behoort dat tot het verleden. In plaats van rookzuilen, komen er laadpalen voor e-bikes. Zo krijgt het staal een veel gezondere functie.

Rookvrije stations

De maand oktober staat jaarlijks in het teken van ‘Stoptober’, de campagne om mensen aan te moedigen te stoppen met roken. Dit jaar draagt Prorail daar ook een steentje aan bij. Roken op het station mag niet meer. Alle rookzuilen en -zones zijn verdwenen en vanaf april wordt er ook geen tabak meer verkocht. Maar waar gaan de zuilen heen? Die kunt u vinden in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Of misschien hangt u er binnenkort uw e-bike aan. Want de meeste zuilen worden omgebouwd tot laadpalen.

Ombuigen naar gezond

Het bedrijf Lightwell bedacht de laadpalen en presenteerde een prototype op de Dutch Design Week. De rookzuilen worden niet zomaar weggegooid, maar krijgen een nieuwe bestemming voor e-bikes. Zo verandert iets wat ondersteunt bij een ongezonde gewoonte naar iets dat juist helpt bij gezond leven. ProRail wil mensen steeds duurzamer van deur tot deur laten reizen. Niet alleen op het treintraject zelf, maar ook op weg naar het station. Door deze operatie dragen ze er aan bij dat meer mensen met de elektrische fiets op pad gaan. En dat is een stuk gezonder dan een ritje met de auto of bus.

Steeds meer e-bikes

Meer laadpalen komt als geroepen want e-bikes zijn steeds populairder. Onder senioren is dat al jaren zo, maar ook steeds meer jongeren schaffen er eentje aan. Tegenwoordig zijn ze zelfs te vinden op het schoolplein. Uit cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) blijkt dat bijna 20 procent van de fietsritten in 2019 is gedaan met een e-bike. En een kwart van de totale fietsafstand wordt gereden door het elektrische gevaarte. Steeds vaker zijn het mensen onder 65 die er een kopen en de fiets wordt met name populairder voor woon-werkverkeer. Ideaal om te combineren met een treinrit dus!

Veilig elektrisch fietsen

Met de groei van het aantal e-bikes neemt het aantal ongelukken ook toe. En aangezien een e-bike toch wat sneller gaat dan de gemiddelde huis-tuin-en-keukenfiets, heeft dat soms nare gevolgen. 

Bron: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, RTL Nieuws

Lees ook:

Is een e-bike gevaarlijk? 8 tips voor veilig elektrisch fietsen

Dit zijn de risico’s van de populaire e-bike

Moeten we onze e-bikes verzekeren? 

Geef een reactie